Министерство на земеделието предлага промени в Правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, заради приети преди време промени в този закон.

Те предвиждат в тръжните процедури за отдаване под наем или аренда на обработваемите земи от държавния поземлен фонд да се допускат местни земеделски стопани, развиващи дейности в чувствителни сектори, като зеленчукопроизводство, производство на плодове, фуражни култури, необходими за изхранване на животните, както и на тяхното биологично производство. В резултат на въведените промени ще се увеличи производството на български плодове, зеленчуци, месо, мляко и млечни продукти, съответно тяхното  потребяване от българските домакинства. Освен това, в процедурата ще бъдат включени физически лица или еднолични търговци на възраст до 40 години, които не са развивали дейност в тези сектори.

За да се използва наличният ресурс на имотите от държавния поземлен фонд, във втората тръжна сесия, при наличие на останали свободни площи, ще могат да участват всички земеделски стопани.

Въз основа на проведените тръжни сесии ще се сключват дългосрочни договори за отдаване под наем или аренда на земеделските земи от държавния поземлен фонд с лицата, спечелили на търга, като въз основа на проведената първа тръжна сесия те се сключват за площи в размер до одобрените за подпомагане през предходната година, но за не повече от 300 дка.

В съответствие с промените в закона, в проекта са отменени разпоредбите, регламентиращи възможността за отдаване под наем или аренда чрез конкурс на свободните земи от държавния поземлен фонд.

С оглед промените в търга за отдаване под наем или аренда на обработваемите земи от държавния поземлен фонд в чл. 105 на правилника е предвидено земеделските земи, с изключение на пасища, мери и ливади, да могат да се отдават под наем за пет стопански години, а земеделските земи по с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади, да се отдават под наем по реда на чл. 37и от ЗСПЗЗ.

istock
istock

С промяната на срока от 31 юли на 30 юни, в който ползвателите на земеделски земи трябва регистрират в общинските служби по земеделие договорите за ползване на земеделски земи, с които ще участват в процедурата за уедрено ползване на земеделски земи чрез създаване на масиви за ползване по споразумение, общинските служби по земеделие ще имат възможност да регистрират представените договори един месец преди подаването на заявленията за участие в процедурата, което ще даде възможност в предвидения в правилника срок – 1 август, да бъде изготвен предварителния регистър, без който не може да стартира процедурата.

Ще се прекрати наложената в последните няколко години практика един или няколко от ползвателите да саботират процедурата за уедрено ползване на земеделските земи, отказвайки да подпишат споразумението за създаване на масиви за ползване. С възможността споразумението, изготвено за две трети от площта в съответното землище, определена за създаване на масивите за ползване, да влиза в сила когато е подписано от две трети от ползвателите, допуснати за участие в процедурата, а за останалата една трета да се изготвя служебно разпределение на масивите, ще се преодолее несигурността в ползването на имотите през съответната стопанска година.

Подсъдността на заповедите, с които директорите на областните дирекции „Земеделие“ одобряват споразуменията, респ. разпределението на масивите за ползване в съответното землище, ще бъде пред районния съд по местонахождение на имота.

Искат промяна в размера на рентите

Публичността при провеждане на процедурата за предоставяне на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд на животновъди ще доведе до по-справедливото разпределение на имотите. Пасищата, мерите и ливадите от двата публични фонда ще се разпределят едновременно от съвместна комисия, в която участват представители на местната власт и на държавата, с което ще се предотврати досегашната практика, при която животновъди сигнализираха за нарушаване на процедурата от назначената от кмета комисия. Освен това, на заседанията  на комисията, разпределяща пасищата, мерите и ливадите ще могат да присъстват собственици или ползватели на животновъдни обекти, които отглеждат пасищни селскостопански животни в съответното землище.

В проекта на правилника е предложена отмяна на разпоредбите на чл. 98-104 и създаването на Глава десета „а“ „Предоставяне под наем на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд“, поради отпадане на възможността за сключване на договори за аренда за пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд, тъй като в закона е предвидено договорите да се сключват за календарна година. Така земеделските стопани ще разполагат с правно основание за съответната календарна година, за да могат да кандидатстват за подпомагане.

istock
istock

В тази връзка, договори за аренда няма да се сключват, тъй като съгласно § 2, т. 3 от допълнителните разпоредби на Закона за арендата в земеделието, те се сключват за стопанска година.

Без промяна в закона, съответно в правилника остава срокът 1 март, в който списъците на имотите от държавния и общинския поземлен фонд се обявяват и публикуват на определените в закона места. За целта, преди 1 март, министърът на земеделието и храните съгласува предложените от директорите на областните дирекции "Земеделие" списъци със свободните пасища, мери и ливади от държавния поземлен фонд, които се отдават под наем, а съответният общински съвет определя с решение свободните пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд за общо и индивидуално ползване. 

Пасищата, мерите и ливадите ще се разпределят съобразно броя и вида на регистрираните животни въз основа на официална справка, изготвена от Българската агенция по безопасност на храните и утвърдена със заповед на изпълнителния директор на БАБХ. Справката ще съдържа данни за всички регистрирани в Интегрираната информационна система към 1 февруари на текущата година: животновъдни обекти, собственици или ползватели на регистрираните животновъдни обекти и пасищните селскостопански животни в животновъдните обекти.

Заявление за участие в процедурата могат да подават собственици или ползватели на животновъдни обекти, които отглеждат пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Освен това, лицата не трябва да имат данъчни задължения, задължения към Държавен фонд "Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския поземлен фонд, както и неизплатени суми за ползваните земи. Заявлението е по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните.

Съвместна комисия ще разпределя имотите от държавния и общинския поземлен фонд или части от тях, в регламентираната в закона последователност: на собственици или ползватели на животновъдни обекти, регистрирани в съответното землище, както и на лица, отглеждащи биологично сертифицирани животни и имащи биологично сертифицирани площи. След това, имотите ще се разпределят на животновъди, ползвали съответните пасища, мери и ливади по договори с изтекъл срок и на собственици или ползватели на животновъдни обекти, съседни на имоти от държавния и/или общинския поземлен фонд, независимо от землището, в което те се намират.

istock
istock

При недостиг на пасища, мери и ливади от държавния и/или общинския поземлен фонд в землището, в което се намира животновъдният обект, е въведена възможност комисията да определя с протоколно решение коефициент за редукция на площите, който се прилага спрямо всички лица в землището. При наличие на свободни пасища, мери и ливади в съседно землище в същата или съседна община, площите ще могат да се разпределят до достигане на нормата.

В срок до 20 май комисията ще съставя протокол за разпределените имоти, който може да се обжалва относно площта на същите в 14-дневен срок от неговото публикуване пред районния съд.

Въз основа на протокола, кметът на общината, съответно директорът на областната дирекция "Земеделие", сключва договор за наем с минимален срок от 5 календарни години, който започва да тече от следващата календарна година. Договорът се сключва след заплащане на по-високата сума между най-високата тръжна цена, на която са сключени договорите за землището за пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд за годината, и размера на средното годишно рентно плащане за землището в общината за пасища, мери и ливади.
За да се използва наличния ресурс на държавния поземлен фонд, останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския и държавния поземлен фонд, ще се отдават под наем чрез търг, в който се допускат до участие само собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, в същата или в съседна община, независимо от областта, в която се намира. Договорите ще се сключват за една календарна година.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase