За някои медикаменти или допълнителни услуги при престой в лечебно заведение, пациентът трябва да заплати/доплати. Сред тях са: лекарствени продукти и медицински изделия, които не са включени в здравноосигурителния пакет и касата не заплаща, обясняват от НЗОК.

В подобни случаи лечебното заведение трябва предварително да информира на място пациентите - обикновено на табло, поставено на видно място, от което те да се информират за цените на предлаганите услуги и консумативи или по друг подходящ начин. Здравноосигурените лица имат право да получат срещу заплащане допълнителни услуги.

Те включват:

 - Подобрени битови условия – самостоятелна стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови услуги, с или без придружител, по желание на пациента;

- Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане допълнително поискани услуги, свързани с подобрени битови условия, само в случаите, когато болничните стаи не разполагат с еднакви битови условия и са налице свободни стаи, предоставящи възможности за избор.

- Допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в лечебното заведение, извън осигурените здравни и общи грижи – самостоятелен сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен режим;

istock
istock

- Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане допълнително поискани услуги, свързани с осигуряване на допълнителен помощен персонал, само в случай че са осигурили необходимите общи грижи за пациентите и поисканите услуги се различават от тях.

 - Избор на лекар или екип от медицински специалисти. Лечебните заведения определят цената за избор на лекар/екип за конкретна дейност, като цената за избор на лекар не може да надхвърля 500 лв., а за избор на екип – 900 лв.

Къде да потърсим лекар, ако сме на почивка

Важно!

Не се допуска заплащане като допълнително поискана услуга за придружител на дете до 7 години, както и на придружител на дете до 18 години при необходимост от осигуряване на допълнителни грижи, които лечебното заведение не е в състояние да осигури.

Не се допуска заплащане като допълнително поискана услуга за придружител на лице с увреждане, което не може да се обслужва самостоятелно и има необходимост от осигуряване на допълнителни грижи, които лечебното заведение не е в състояние да осигури.
 
Някои изделия, прилагани в болничната помощ, се заплащат от НЗОК до определена стойност или напълно. За целта тези изделия трябва да бъдат включени в съответните списъци, които са публикувани на сайта на НЗОК в раздел Медицински изделия и диетични храни/Медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ.

istock
istock

Ако пациентът иска или се налага да му бъде поставено по-скъпо медицинско изделие, той доплаща разликата между цената на медицинското изделие и стойността, която НЗОК заплаща за него. Важно! Медицинските изделия и консумативи, които не се заплащат от НЗОК, са упоменати изрично в съответната клинична пътека. Важно! Но, ако са включени в списъка на изделията, за които НЗОК заплаща напълно, лечебните заведения нямат право да изискват доплащане от пациента.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase