В продължение на повече от три месеца освидетелстването в ТЕЛК се прави само по документи, като досието на даден човек се разпределя по електронен път и на случаен принцип към комисия в страната. Изключение от това освидетелстване са случаите, когато състоянието на човек изисква преглед в болница или в дома му, или ако медицинските му документи са унищожени или изгубени.
За да бъдат насочени документите на даден пациент към ТЕЛК комисия, те се сканират при кандидатстване в регионалната картотека. От сканирането зависи какво ще прочетат лекарите при разглеждането на досието. Д-р Цветан Дамянов споделя, че ако липсва последната страница от епикризата, той няма как да проследи по какъв начин е лекуван човек и какво е състоянието му към момента.
"Когато рентгеновите снимки се сканират на хартиен носител, става едно тъмно петно, когато премине през няколко системи. Съответният специалист от ТЕЛК не може се произнесе по това", обясни той.
Как да изискам допълнителни документи на хартия, когато пациентите се намират на другия край на страната, запита той. "Ако ТЕЛК беше нормално функциониращ, както преди, щях ги изискам и да ги донесат след ден или два", посочи лекарят.
Стигало се е и до ситуации, в които даден човек да бъде извикан на преглед, за да се установи действителното му състояние. "Но при хора, които са от близките райони и тогава се получава бърза и лесна ескпертиза, защото специалистите от ТЕЛК преглеждат пациента и виждат за какво става въпрос", каза той.
istock
Разпределят на случаен принцип заявленията за ТЕЛК
"Много по-бавно, много по-трудно. Така и ще бъде, след като е премахнато това прозорче за пренасочване, ТЕЛК-овете ще пишат писма до пациентите. Те ще им изпращат документите в не знам какъв срок. Това ще оставя назад във времето несвършена работа. За каква по-добре свършена работа става въпрос?! Точно обратното се получава! Работата беше перфектна. Забавянето след премахването на двете опции – за отлагане и за пренасочване, ще бъде поголовно и ще бъде с месеци", обясни лекарят.
Проблем има и с домашните посещения, на които ходят лекарите от ТЕЛК, когато пациентите са трудноподвижни. Отново е нужна и документация, за да се изясни състоянието на човека.
"Ако има медицинска документация и специалистите могат да се ориентират, това не е проблем. В много случаи обаче се вижда един тежко болен, състоянието на когото не може да се изясни от един преглед, който се осъществява за няколко минути. Близките не желаят да се настани в болница. Единствено ги интересува медицинската експертиза, за да получи личен асистент. Цялата отговорност пада на ТЕЛК", каза д-р Дамянов. По думите му компютърът решава за домашните посещения. "Слага по 7, 8, 10 човека за ден. Единият може да е на разстояние от другия до 50-60 километра. Останалите пациенти къде остават? Висящи във времето", посочи той.
За последствията от премахването на възможността за пренасочване на пациентско досие от една комисия към друга, предупредиха през изминалата седмица от пациентски организации "Заедно с теб". Председателят Пенка Георгиева разясни рисковете.
istock
Как хора с увреждане да получат помощни средства от НЗОК
Д-р Дамянов не е съгласен с тази идея за пренастройване на системата. Според него това още повече ще обърка системата. Тази система е пагубна. Тя трябва да бъде насочена по друг начин, дори да се върне към стария начин на работа, каза той.
По думите му засега при него няма забавени случаи, но това му коства много труд.
Реформата в ТЕЛК, която беше предложена и въведена от предишното служебно правителство на Димитър Главчев, предвижда разкриване на комисии във всички държавни и общински многопрофилни болници, в онкологичните центрове и по възможност в диспансерите. Според електронния регистър на ТЕЛК, достъпен в интернет, към момента у нас са разкрити 146 такива комисии или двойно повече, отколкото преди юни тази година.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0