С очакван годишен ръст от 10,2%, здравното застраховане пазар се очертава да бъде най-динамичният пазарен сегмент.
Това се казва в публикувания от Allianz Global Insurance Report 2023, който анализира развитието на застрахователните пазари по света .
Силен растеж
Според доклада, глобалният приход от застрахователни премии възлиза на почти 5,6 трлн. евро през 2022 г. Животозастраховането остава най-големият сегмент (2,6 трлн. евро), следван от общото застраховане (1,8 трлн. евро) и здравното застраховане (1,1 трлн. евро). През 2022 г. премийният приход нарасна с 259 млрд. евро или +4,9% на фона на глобална инфлация от 8,6%. Трите сегмента обаче се представиха много различно: докато общото застраховане отбеляза стабилен ръст от +8,7%, здравното се разшири с по-скромните +4,9%, а животозастрахователният пазар нарасна с +2,4%, поради намалените реални доходи на домакинствата, които се отразиха на частните спестявания.
Ръстът на премиите в общото застраховане се дължи на всички региони по света. Въпреки това, със 77,5 млрд. евро (+9,9%), повече от половината от глобалното увеличение през 2022 г. се дължи на Северна Америка. С премиен приход от 860 млрд. евро регионът остава най-големият пазар в света. Азия също отбеляза стабилен растеж от 8,4% за миналата година (+31 млрд. евро). С общ премиен приход от близо 403 млрд. евро регионът изпревари Европа за първи път. Регионът на Европа отбелязва ръст от +4% или 15 млрд. евро до 397 млрд. евро премиен приход.
Пазарите на животозастраховането пострадаха миналата година, особено в Западна Европа: приходите от премии намаляха с 2,7% през 2022 г. (-21 млрд. евро до 740 млрд. евро). Растежът беше разочароващ и в Азия, записвайки скромно увеличение от +3,6% (+33 млрд. евро до 952 млрд. евро). Както при общото застраховане, Северна Америка беше основният двигател на растежа през 2022 г. с +7,8% или 61 млрд. евро до 840 млрд. евро. Доминирането на Америка е още по-изразено в здравното застраховане, където американският пазар представлява около две трети от всички премийни приходи в световен мащаб.
istock
Българският застрахователен пазар се увеличи с 24 млн. евро или +1,5% през 2022 г., достигайки общ премиен приход от 1,6 милиарда евро. Докато животозастрахователният сегмент отчете спад в премийните приходи (-4,1% до 242 млн. евро), другите два сегмента отбелязаха ръст: премиите по общо застраховане се увеличиха със скромните +1,2% до 1,3 млрд. евро, а все още относително малкият пазар на здравно застраховане нарасна с 24,5% до 101 млн. евро.
Котва в бурни времена
От икономическа гледна точка справянето с инфлационна среда ще бъде най-голямото предизвикателство през следващите години. Пет структурни фактора ще определят инфлацията, „Петте Д“: демография, деглобализация, декарбонизация, дигитализация и дълг. Като цяло „Петте Д“ могат значително да повишат годишната инфлация с до 1 процентен пункт.
Защо нивото на застраховане остава ниско в България
„Застраховането доказва своята стойност в турбулентни времена на висока инфлация и нисък растеж“, коментира Лудовик Субран, главен икономист на Allianz. „Застрахователната индустрия не може да премахне инфлацията, но може да изглади въздействието с течение на времето, действайки като вид буфер. Според Евростат, например, инфлацията в личните застраховки, като автомобилни и имуществени застраховки, изостана от общата инфлация с голяма разлика миналата година. Застраховането е основен буфер на шока, тъй като изравнява кривата на икономическия цикъл за своите клиенти.“
Непрекъснатост на повърхността
Въпреки по-високата инфлация – или може би точно поради нея – премиите ще се увеличават с 5,2% през следващото десетилетие, добавяйки 4 190 милиарда евро към глобалния премиен фонд. През 2033 г. премийният приход ще достигне 4,3 трлн. евро в животозастраховането, 3,1 трлн. евро в общото застраховане и 2,3 трлн. евро в здравното застраховане.
istock
Застраховките скъпи, защото малко хора ги сключват
В сегмента общо застраховане допълнителните премии ще възлизат на 1,282 млрд. евро до 2033 г. Това представлява годишен темп на растеж от 5,0%, приблизително в съответствие с предходното десетилетие (5,1%) и общия икономически растеж (5,2%); следователно застрахователното проникване ще намалее само с 1 процентен пункт (до 2,0%). Подобно на животозастрахователния сегмент, Азия (с изключение на Япония) е категоричният шампион по растеж сред основните региони с годишен темп от +8,1%. В абсолютно изражение обаче значението на региона е по-ниско, отколкото в сегмента животозастраховане: „само“ около 35% от очаквания ръст на премиите (448 млрд. евро) се дължи на Азия, срещу 357 млрд. евро в Северна Америка и 168 млрд. евро в Европа.
Трансформация отдолу
С оглед на големите технологични катаклизми и новите нарастващи рискове тази прогноза, която предполага повече или по-малко приемственост, може да се окаже изненада. Това обаче се отнася само за повърхностния растеж на премиите. Основните промени са драматични.
istock
„Запазвайки своята социална значимост, индустрията е изправена пред фундаментална промяна в своя бизнес модел“, казва Катрин Стофел, съавтор на доклада. „Стойностното предложение на застрахователите ще се развива от чиста финансова компенсация до управление на риска и предлагане на холистични услуги за предотвратяване и смекчаване на рисковете. Това следва неизбежна логика: за да се запълнят огромните пропуски в защитата – в природните бедствия, кибер рисковете, здраве или пенсия – мобилизирането на повече премии може да не е достатъчно. Избягването на рисковете на първо място става все по-важно.“, допълва той.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0