Първо трябва да видите дали застраховката не предвижда щетите да се отстраняват по опцията „Възстановяване на разходи“. При този вариант, обичайно използван за по-стари автомобили, застрахованият избира сам къде да поправи автомобила си. Застрахователят изплаща обезщетение, чийто размер се базира на експертна оценка за стойността на ремонта. Тази оценка обикновено се прави въз основа на средни цени на сервизни услуги. И това е нормална практика, която в допълнение предотвратява възможни опити за измами.
Има едно универсалното правило за всички полици – застрахователят плаща това, което писмено е договорено с клиента и за което е получил премия, посочват от асоциацията. Затова е важно всяка полица да се прочете внимателно и да се познават условията, включително сроковете за заявяване на щета и какво конкретно влиза в отделните покрития.
Причините да не се плати изцяло възстановяване на щети по автомобила може да бъдат няколко.
Малка премия, малко покритие
На първо място трябва да проверите какво влиза в покритието на застраховката „Каско“. Мнозина собственици на автомобили си купуват полица, избирайки по-евтин вариант, но това винаги е за сметка на покритието. Например, при Каско с минимално покритие, което при различните компании има различно търговско наименование - икономично Каско, бюджетно Каско и т.н. – ще бъдете защитен само в случаи на природни бедствия, пожар, експлозия. Ако вашата полица е от този вид, няма как да очаквате, че ще получите обезщетение за щета при паркиране на автомобила.
Напълно възможно е при комбинация от няколко щети застрахователят да ви плати само за част от тях, в зависимост от избраното покритие. Например – автомобилът ви е на паркинг, завалява градушка и в опитите си да излезе бързо, шофьорът на съседната кола удря вашата. Застраховката ви има покритие за градушка, но няма за щета на паркинг. В този случай ще получите само частично обезщетение. Случаят е примерен, възможни са множество комбинации според различните договори.
Друг пример е различният подход при някои видове щети – например, нарязани гуми. Някои застрахователи покриват тези щети, други – не. Но вие трябва предварително да сте се запознали и да сте наясно с тези условия по вашата полица. Така ще си спестите и време, и нерви. И още нещо – дори и в случай, че вашата застраховка включва този вид риск – нарязаните гуми – то не трябва да очаквате, че с обезщетението ще може да си купите чисто нови гуми от същия модел, ако вашите са били петгодишни и много износени. Целта на обезщетението е, най-общо, да ви върне в състоянието, в което сте били преди неблагоприятното събитие, а не да ви обогати.
istock
Често срещано разминаване е остойностяването на щетите. Има няколко начина щетите да бъдат отстранени: в официален сервиз на марката автомобил; в доверен сервиз на застрахователя; в избран от клиента сервиз с опция „Възстановяване на разходите“. Недоволството от платеното обезщетение най-често идва в третия случай. Нека преди това разгледаме и първите два.
Официалните сервизи на различните марки автомобили обикновено са само за застраховани автомобили, които са нови (в гаранция) и/или на лизинг. В този случай пострадалият автомобил директно се закарва и бързо се отремонтира, като сервизът гарантира качествено изпълнение и използване на оригинални части.
Автомобилно застраховане – какво трябва да знаем
Доверен сервиз може да е всеки друг сервиз, с който застрахователят има договор. Често има изискване автомобилът да е до определен брой години и/или километри, за да се използват услугите на доверения сервиз. Както и при официалния, собственикът на колата може да не да плаща ремонта, като разходите се поемат директно от застрахователя. Друг вариант е да платите, а после да ви възстановят парите по фактура.
Минусът е, че нямате изрично разписани законови срокове, в които да стане поправката. Приема се, че това трябва да е в „разумен срок“, както обикновено пише и в условията на застраховките. Тъй като е разтегливо понятие, е възможно да има забавяне, ако сервизът е по-натоварен. Освен това е възможно да не сте доволни от поправката, макар че застрахователите редовно преразглеждат отношенията си с отделни сервизи и държат ремонтите да се извършват качествено. Причината е, че при некачествен ремонт се увеличава вероятността да има нова щета и пак да се плаща.
istock
Трябва да изключите майстори и сервизи, които работят нелегално или частично са в сивия сектор. Никоя компания няма да плати без легален платежен документ.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0