Когато купувате самолетен билет от пътническа агенция, тя не може автоматично да включва застраховка за пътуване. Това е становище на съда на Европейския съюз.
Съгласно законодателството на ЕС, когато се купува самолетен билет за въздушен превоз в рамките на Евросъюза, приложимите условия трябва да бъдат ясно посочени. Крайната цена трябва да е ясно фиксирана и тя трябва да включва приложимата цена на билета, както и приложимите данъци, такси и тарифи, които са неизбежни и могат да бъдат предвидени към момента на закупуването на билета.
В Европейския Ден ден на потребителите БТА напомни това като цитира Европейския потребителски център (ЕПЦ). Този център осигурява помощ и съвети за потребителите, които ползват различни услуги у нас и в рамките на ЕС.
Незадължителните допълнения към цената на билета трябва да бъдат ясно посочени още при резервирането и те трябва да бъдат приети от потребителя с негово съгласие, уточняват от ЕПЦ.
Генералният адвокат на съда на ЕС Ян Мазак обяснява, че такива "незадължителни допълнения" могат да се предлагат само въз основа на "възможност за избор" (opt-in).
Германска асоциация за защита на потребителите е завела пред германски съдилища дело срещу интернет-портала ebookers.com, където се предлагат самолетни билети, заради практиката по автоматично включване на застраховка за пътуване във въздухоплавателната тарифа.
В този контекст Висшият регионален съд в Кьолн е отправил до съда на Европейския съюз запитване дали такива услуги, които се предоставят от трети лица и се начисляват на клиента от продаващото полета дружество заедно с въздухоплавателната тарифа като част от обща цена, представляват "незадължителни ценови добавки", като следствието от това е, че те трябва да се предлагат въз основа на "възможност за избор" (opt-in).
В своето окончателно становище генералният адвокат Ян Мазак стига до извода, че услуги като застраховка за пътуване, предлагана при резервация на полет, трябва да се представя на клиента единствено въз основа на "възможност за избор" ("opt-in").
Но досега в България няма постъпили жалби във връзка с нарушения на законодателството на ЕС при купуване на самолетни билети, както от български потребители, така и от граждани на друга държава-членка на ЕС.
Най-честите оплаквания от наши и чуждестранни потребители са за откраднат или загубен багаж.
От началото на 2011 г. досега, жалбите във връзка със загубен багаж, постъпили в ЕПЦ, са 17, от които 15 са на български потребители към авиокомпании, регистрирани в ЕС, и две са на потребители, граждани на друга държава от ЕС срещу българска авиокомпания.
Европейския ден на потребителя 15 март се отбелязва със специални събития в София. Пред широка публика ще бъдат разяснени новите правила за етикетите на храните, за мобилните оператори, за правата на пътниците в автобусен и железопътен транспорт, за банковите и финансови услуги.
Експерти по потребителски въпроси от Европейския потребителски център и асоциация "Активни потребители" ще отговарят на запитвания на гражданите в специално организирана "приемна за потребители" в мол "Сердика" от 12 ч.
Коментари
0