Причината за това е, че разсроченото плащане на тази полица е довело до появата на порочни практики, при които привидно се сключва задължителната застраховка, чрез заплащането само на първата вноска от сумата, като последващи плащания не се извършват. Така клиентът разполага с полица, която представя на органите за контрол на движението по пътищата и си спестява възможността за глоба или спирането на автомобила от движение, но тази полица не му осигурява покритие на отговорностите за причинени вреди и при пътнотранспортно произшествие застрахователното обезщетение се поема от Гаранционния фонд, чиито средства се формират от вноските на добросъвестните застраховани лица, обясняват в своето съобщение от КФН.
Порочната практика възпрепятства извършването на точна оценка на обхвата по Гражданска отговорност и пречи на предприемането на ефективни действия за повишаване му, пише още в съобщението на КФН.
Проектът на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането е изпратен в Министерство на финансите и предстои да бъде разглеждан в Министерски съвет.
Друга промяна в Кодекса за застраховане по отношение на задължителната полица е, че застрахователният договор ще влиза в сила в деня и часа на неговото сключване. По този начин ще се предотврати лошата практика на антидатиране на полицата, пишат още от надзорната комисия. Така при констатация на липса на Гражданска отговорност от служителите на органите на реда по пътищата обикновено водачът твърди, че е забравил полицата си вкъщи, за да избегне глобата от 400 лв. и още същия ден сключва полица, която по сега действащото законодателство е валидна от датата на сключването, но не е фиксиран часа, обясняват от КФН.
В предложенията за изменение на Кодекса за застраховането се акцентира и върху мерки за повишаване на безопасността на движението по пътищата. Предлага се 50% от средствата, постъпили в Гаранционния фонд от санкциите за несключена застраховка Гражданска отговорност, да се използват от Министерство на вътрешните работи за подобряване състоянието на безопасността на движението по пътищата. Тази мярка ще спомогне и за засилване на контрола по сключване на задължителната полица, смятат от надзорната комисия.
Предвижда се да отпаднат стикерите, които идентифицираха наличието на сключена застраховка Гражданска отговорност. След въвеждане на данните, необходими за издаване на полицата в електронната система на КФН ще се генерира определен код - индивидуален номер на полицата в реално време. По този начин ще отпадне и необходимостта от отчитане на полиците и ще се прекрати лошата практиката на отчитане на полиците с голямо забавяне.
Освен, че занапред Гражданската отговорност ще се плаща еднократно и накуп, се променя и размерът на лимита на отговорност при причиняване на неимуществени щети при транспортно произшествие. Те скачат от 1 млн. на 5 млн. лв., без оглед на броя на пострадалите лица.
Документът предвижда още задължително изискване за застрахователните брокери да бъде това да притежават и поддържат собствени средства в размер на 4% от застрахователната премия, но не по-малко от 35 000 лв. Това ще доведе до необходимата надеждност и стабилност в дейността на застрахователните брокери и ще предостави по-голяма защита на потребителите. Също така са предвидени разпоредби за задължително обучение на служителите на застрахователния брокер, провеждане на изпити и представянето на резултатите пред Комисията за финансов надзор.
Въвежда се и задължението за изграждане и поддържане на електронни средства за обмен на информация, които в бъдеще да осигурят и възможност за продажба на задължителната застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите директно от информационните системи на застрахователите. Вместо веднъж на шест месеца, каквато е досегашната практика за отчитане пред КФН на брокерите, предложено е това да се извършва на тримесечна база.
КФН иска да прекрати практиката, при която банките задължават кредитополучателите да се застраховат в определена от тях компания. Ако новите текстове бъдат одобрени, занапред всеки, който иска кредит, ще може сам да избира къде да бъде направена застраховката му Живот, пише още надзорната комисия в своето съобщение. В такъв случай, ако настъпи неблагоприятно събитие за клиент, банките ще се обръщат първо към застрахователите и чак тогава към близките на пострадало или починало лице.
Ще бъде фиксиран и срокът, в който ще се подават и приемат застрахователни претенции. Според преценката на КФН той следва да бъде 55-дневен от завеждане на претенцията, като в рамките му застрахователите ще могат да изискват допълнителни документи, след което са длъжни да изплатят обезщетението или аргументирано да го откажат. Това според надзора ще доведе до край на забавянето, с което застрахователите се опитват да печелят време, отлагайки плащането.
Коментари
0