В обявения за обществено обсъждане Проект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата е предвидено да отпаднат мерките, които регламентират временното отнемане на шофьорската книжка на водач без застраховка „Гражданска отговорност“ и временно спиране от движение на транспортното средство по същия повод – до момента на нейното сключване.
 
Понижаването на степента на контрол и санкции по отношение на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите (ГОА) би имало сериозни негативни последици по отношение на обхвата и съответно нивото на защита на обществения и индивидуален  интерес, които осигурява системата на ГОА, твърдят от Асоциацията на българските застрахователи.

Според АБЗ обществените усилия трябва да са насочени не към облекчаване на контролните мерки и санкциите, а към постигане на по-ефективен контрол върху  обхвата на ГОА, включително и чрез използване на съвременните технологични решения.
 
В резултат се създава възможност за движение по пътищата на автомобили без застраховка "Гражданска отговорност" с всички тежки последици от това. От асоциацията считат, че намаляването на административната тежест, каквито са мотивите за това предложение, няма да е безспорен резултат от въвеждането му.

istock
istock

Същевременно, в много по-висока степен би бил застрашен общественият интерес, тъй като понижаването на степента на контрол и санкции би се отразило негативно по отношение на обхвата на застраховката ГОА.
 
Чрез системата на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите  се подсигурява бързото и пълноценно обезщетяване на вредите от ПТП, нанесени на невинно-пострадали лица, съответно се защитава както индивидуалния, така и обществения интерес. 

А ефективното функциониране на системата е в пряка зависимост от обхвата на застраховката по отношение на всички пътни превозни средства, за които тя се явява задължителна.

По-евтина „Гражданска“, ако отпадне стикерът

Намаляването на обхвата може да има тежки дългосрочни последици за обществото и за институциите, особено с оглед на трайно високия брой на ПТП в страната. България е между страните с най-тежък пътен травматизъм и с най-много жертви на пътя в рамките на ЕС.

Това обуславя огромни подлежащи на обезщетяване вреди, като в резултат засилва необходимостта от още по-съществени, ефективни и интензивни механизми за контрол по отношение на обхвата на „Гражданска отговорност“, твърдят от асоциацията.

istock
istock

Използването на съвременните технологични решения предлага допълнителни възможности в тази насока. В тази връзка АБЗ счита, че  особено ефективен контрол за наличието на сключена застраховка ГОА може да се постигне чрез използването на системата на „БГ тол“.

Според асоциацията подобен подход може да се реализира след съответните нормативни промени и техническа адаптация на системата на „БГ тол“ за изпълнение на допълнителни контролни функции.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg