Трябва да има бърза промяна в нормативната уредба, за да спрат измамите със застраховка "Гражданска отговорност" в чужбина, смята Атанас Табов, председател на Управителния съвет на Национално бюро на българските автомобилни застрахователи /НББАЗ/.
Не трябва да се допуска българи да продават колите си на чужденци, когато МПС-та са още с български регистрационни номера, посочи експертът. Колите напускат страна с наши номера и дълго време се карат все едно са български. Когато стане катастрофа претенциите идват в НББАЗ, посочи Табов. Той предлага нотариусите да заверяват сделките за коли с чужденци, само ако автомобилите вече са с транзитен номер. За
целта е нужна промяна в Наредба номер 24 на МВР за регистрацията на МПС, отбеляза Табов.
Едва 80 процента от автомобилите в страната имат застраховка "Гражданска отговорност, каза Табов. Според експерти на застрахователни компании процентът на застрахованите коли е дори още по-малък.
Увеличава се броя на незастрахованите автомобили, които са извършили пътни произшествия в чужбина, твърдят експертите. Най-честите случаи на нарушения при застраховката "Гражданска отговорност" са прекратени полици, издадени на разсрочено плащане. В резултат през 2011 година Националното бюро на българските автомобилни застрахователи ще плаща щети за 673 произшествия - най-много станали в Румъния, Италия, Гърция и Германия, каза Табов.
През 2011 година в НББАЗ са регистрирани 443 щети на територията на България. Статистиката сочи, че най-голям брой щети са регистрирани по вина на турски водачи на
МПС - 135 броя. Следват водачите на автомобили с румънски номера - 45, с македонски - 40, с германски - 31, гръцки - 30, испански - 24 и сръбски - 17.
В НББАЗ миналата година са получени 974 броя искания за гаранции на стойност 4,1 млн. евро по неплатени в рамките на двумесечен срок претенции от членове на бюрото. За
сравнение през 2007 година в НББАЗ са регистрирани 147 искания за гаранции, през 2008 г. - 228, през 2009 г. - 257, а през 2010 - 343.
Това означава утрояване на исковете за гаранция в рамките само на една година, коментира Табов. В по-голямата си част тези искания се отнасят за забавени плащания, а не за отказ за плащане, добави той. Само за първите три месеца на 2012 година вече са получени искания за гаранции на обща стойност 1 470 000 евро, което е много тревожна тенденция, посочи Табов.
Най-много искания за гаранции към Националното бюро на българските автомобилни застрахователи през 2011 година са отправени от националните бюра на Румъния - 439, Италия - 251, Германия - 141. Нарасналият брой искания за гаранции е породен от забавените плащания на три застрахователни компании. Голяма част от компаниите работят много добре. За повечето от тях има само по няколко искания за гаранции, които са уредени много бързо и без проблеми, посочи Табов.
Националното бюро на българските автомобилни застрахователи в качеството му на гарант на тези плащания е длъжно да възстанови изплатените суми на Бюрата на другите държави в едномесечен срок и през 2011 година е изплатило искания за гаранции на обща стойност 440 646,20 евро, които след това са възстановени от членовете на Бюрото.
НББАЗ е член на международната система "Зелена карта" от 1 април 2002 година, където членуват 46 държави. България е страна по Многостранното споразумение, подписано от
страните от ЕИП. С подписването на този документ сертификатът "Зелена карта" отпада за 33-те държави, които са го приели. Сред тези 33 страни са всички държави на ЕС, както и Андора, Хърватия, Исландия, Норвегия, Швейцария и Сърбия. За тях регистрационният номер на колата е доказателство за наличието на застраховка "Гражданска отговорност". Други документи и допълнителни сертификати при преминаване на границата на тези държави не са необходими, посочват експерти.
Сертификатът "Зелена карта" е задължителен за останалите страни от системата "Зелена карта". Това са Албания, Мароко, Босна и Херцеговина, Русия, Беларус, Македония, Тунис, Израел, Турция, Иран, Украйна, Молдова и Черна гора.
Националното бюро на българските автомобилни застрахователи е гарантираща институция за всички законно регистрирани моторни превозни средства с български
регистрационни номера, виновно извършили пътнотранспортни произшествия на територията на Европейското икономическо пространство, независимо дали имат валидна застраховка "Гражданска отговорност" или не.
Системата "Зелена карта" е основана през 1949 година като единен унифициран застрахователен документ първо за осем държави в Европа.
Тази година се отбелязва 10-годишнината от създаването на Национално бюро на българските автомобилни застрахователи и 40-та годишнина от членството на България в системата "Зелена карта".
Автомобилните застраховки "Гражданска отговорност" и "Каско" заемат 72 процента от премийния приход и 75 процента от изплатените обезщетения в цялото застраховане,
показват данните от Комисията за финансов надзор.
През 2011 година в Националното бюро на българските автомобилни застрахователи по заявки на застрахователните компании са отпечатани 643 000 броя "Зелени карти" и 25 800 броя "Гранична застраховка", които се издават на водачи на коли, идващи от трети страни спрямо системата "Зелена карта".
Коментари
0