Глобата от КАТ да се определя според размера на заплатата или на базата на данъчната декларация. Това предложение беше направено вчера от председателя на управителния съвет на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища Георги Петров. Идеята се прилага в част от европейските страни, като целта е хората с по-сериозни доходи, за които една глоба за превишена скорост не е проблем, да плащат повече, за да има ефект от санкцията.

За пример беше даден бизнесмен, спрян в Швейцария със скорост 247 км в час, на когото е била наложена глоба 300 000 франка. „Дори и богатите би ги заболяло, ако трябва да платят подобна сума“, коментира още Петров.

От асоциацията на българските предприятия за международен превоз (АЕБТРИ) и Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) се обявиха вчера за двойно по-солени глоби. Според тях това е

било направено в страни като Гърция и Унгария

За неспиране на „Стоп“, каране след употреба на алкохол и превишаване на скоростта глобите в Унгария варират между 10 000 и 300 000 форинта. „Голяма част от нашите шофьори като излязат в чужбина, са изключително примерни, а тук си карат както си искат“, коментира председателят на СОАТ Койчо Русев. Освен с по-високи глоби от автомобилния бранш смятат, че безопасността по пътищата би се подобрила, ако се обърне специално внимание и на младите водачи. Според Русев за шофьорите с малък стаж трябва да се въведат временни книжки за период от около 3 години. Ако през това време водачът не си е изчерпил контролните точки и не е предизвикал тежки катастрофи, ще получава постоянен документ. Ако някое от двете условия не е изпълнено, водачът

ще преминава отново през шофьорски курс

„В някои европейски страни, ако не си карал активно след взимане на временна книжка, се явяваш на изпит на полигон, на който симулират различни рискови ситуации, които биха възникнали на пътя“, обясни Георги Петров.

От бранша на превозвачите посочиха, че инвалидите вследствие на катастрофи годишно са около 10 000. „Представяте ли си, че един малък град у нас всяка година се превръща населен с увредени хора“, коментира Койчо Русев.

Сред останалите предложения за повишаване сигурността по пътищата са по-качествени курсове за обучение на професионалните автобусни шофьори и следене на здравословното им състояние и технически контрол на превозните средства.