А липсата на информация поставя клиентите в патова ситуация.
"От банката ми обясниха, че обещетението по застраховка, вървяща към потребителския ми кредит, ще бъде изплатено след 3 месеца", алармира надхитрен, който в резултат на инцидент временно е изгубил трудоспособността си и съответно не може да си погасява заема.
Парадоксът тук е, че освен абсурдния срок е било поставено и друго условие - ако кредитът не се погасява три последователни месеца, то клиентът ще изгуби правото над застраховката.
"Така се наложи да взема пари на заем, тъй като не мога да се възползвам от застраховката, с която планирах да погасявам месечните вноски по кредита", ядосан е потърпевшият.
Излиза, че освен клиента самата банка също може да пострада, тъй като няма да покрие загубите си по необслужван кредит именно чрез застраховката, вървяща в пакет към него. Това, което се е случило на потърпевшия, е чиста доза хитруване. По закон 15 дни след предоставяне на всички документи, доказващи временната загуба на трудоспособност, застрахователят трябва да се произнесе.
Затова поставеният срок за плащане от 3 месеца изглежда комичен. Трябва да се знае, че застрахователната премия се плаща заедно с месечната вноска по кредита през целия период на погасяване. Комисионата, която прибират банките, за да посредничат между клиентите и застрахователите, достига 20-25% от премията при имуществени застраховки и 30-40% при животозастраховането.
Така че за загуби на трезорите трудно може да става дума. "Това, което се е случило с вашия читател, не е правилно, навярно банката и застрахователят си имат схема за хитруване. Съветвам потърпевшия да подаде жалби до Комисията за финансов надзор, Българската народна банка и Комисията за защита на потребителите", коментира за пионерът в прилагането на тези пакетни застраховки у нас Румен Гълъбинов.
По думите му в последните години застраховките, предлагани от банки, "са се изродили много", което веднага рефлектира под формата на ръст в оплакванията от потребители. Именно поради това Комисията за финансов надзор предвижда промени в Кодекса за застраховането, които ще задължават банките подробно да разясняват на клиентите всички условия по застрахователните договори.
Това би трябвало да прекрати практиката, застраховките към кредити и банкови карти да се пробутват по гишетата на клоновете, докато клиентът е на крак и мисли за всичко друго, но не и за дребния шрифт, поместен някъде измежду купища хартия.
Коментари
1