Структурата на туристите, идващи в България, се влошава все повече.

Преди години на 90% туристите бяха семейства, повечето от тях идваха за по две седмици на почивка. Сега делът им е едва 27 на сто.

В момента всички пакети са в рамките на една седмица и предимно от младежи.

Това е оценката на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) за туризма през изминаващата година.

Определиха София като най-сигурна за туристи

Според туроператорите с такъв тип туристи няма как да градим устойчив туризъм.

И отбелязаха, че морският ни туризъм се гради на огромно струпване на хора за два месеца в хотелите по Черноморието.

Същото важи и за зимния сезон. Ето защо следва да се работи по специализирани програми и за алтернативен туризъм – конен, вело, пешеходен и пр., смятат от асоциацията.

istock
istock

Изпращаме един противоричив и турболентен туристически сезон. На фона на съседните държави, които реализират ръстове, България записва сериозни спадове и то от ключовите европейски пазари, е заключението на експертите от асоциацията.

Българският туризъм като цяло бележи минимален спад от 2% според официалните данни, коментира Байко Байков от асоциацията. В същото време съседните на нас страни нарастват всяка година с 6-8%, тоест изоставнаме с около 10 на сто, обобщи той.

Водещите пазари за страната ни като цяло бележат спадове, каза Байков. Той се дължи основно на отлива от европейските пазари, които са принципно най-устойчиви за България. Отливът е с половин милион нощувки от тези пазари, което е показателно и за следващия сезон, отбеляза той.

Курортите в Турция изместиха гръцките за нашенци

Германия бележи впечатляващи спадове - с 23%, което Байков определи като колапс. Имаме сериозен спад и от пазар Русия – с над 15 на сто, така че не очакваме промяяна на този тренд, който е устойчив в послединте години. Скандинавските пазари също записват сериозен спад с 27%.

Редица пазари бележат ръстове, някои от които са изненадващи, посочиха анализаторите и добавиха, че данните следва да са основа за преосмисляне на националната маркетингова поолитика.

Румъния вече е пазар номер две за България, като ръстът на нощувките е от 29%. Украйна, след петгодишни спадове, вече регистрира ръст от 60%, което е нормален ръст според експертите, а Великобритания е пазар номер четири – ръст от 7 на сто.

istock
istock

Парви впечатление обаче, че страни, които са основни генериращи европейски пазари - Италия и Испания, не фигурират сред първите водещи 15 пазара, Франция също е далеч от топ 5 за България.

Гърция вече е с много малко значение за нашия туризъм – около едва 150 хиляди нощувки, а има голям потенциал.

Впечатляващо е, че страна като Полша излиза сериозно напред, тя е третият пореден по значение пазар, пазарите на Чехия и Словакия също растат впечатляващо и се превръщат в хит за нас, може би защото останалите пазари спадат, отчете Байко Байков.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg