С близо 25 на сто повече са туристите, избрали да почиват в България през август тази година, спрямо същия месец на предходната. Като тенденцията е за почивки в цялата страна.

Това съобщи в интервю за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Основно почиващите са българи, но сред чуждестранните гости със забележителен ръст се открояват румънските туристи, които са с 40 на сто повече този август.

Румънците преоткриха България като тяхна родна дестинация, коментира експертът. Ръст има и при посещенията на туристи от Чехия, Полша, Израел.

Лятната почивка е лукс за близо един милион българи

Положителна тенденция е и засиления интерес към България от гръцките туристи, като част от тях предпочитат почивката на нашето море. България и Гърция са имали винаги паритет на туристите - по 1,2 млн. души, но сега повече гърци идват към България, защото у нас е по-прохладно, а и КОВИД ограниченията са по-малки, каза експертът.

Наблюдаваме огромен брой туристи по нашето Черноморие, чадърите и шезлонгите не стигат, няма места за паркиране не само по морето, а почти във всяко туристическо място в България, а всички хижи на Българския туристически съюз на препълнени, а край някои от тях има палаткови лагери, показват наблюденията на Румен Драганов. В по-малките населени места във вътрешността на страната също има много туристи.

istock
istock

ЗАЩО ИЗБРАХМЕ БЪЛГАРСКОТО ЛЯТО?

Според експерта, това се дължи от една страна на КОВИД кризата, която от миналата година показа на хората, че животът е много важен и те искат да си живеят живота. От друга страна, затворени в домовете си, се сетихме за вторите си домове някъде из страната или да вложим спестяванията си в покупка на такива имоти, което доведе до преоткриването на доскоро изоставени населени места в България като туристически възможности. Това натовари пътищата и магистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма" се оказаха тесни заради струпването на туристи, каза Драганов. В допълнение, кризата в Гърция и Турция и намаляването на пътуванията към тези дестинации, доведе до оставането на много от българите в родните курорти, докато в последните предковидни години по традиция пътуваха към тези дестинации.

Още 2,5 млн. лв. за безплатна почивка на ученици

ДЪРЖАВНИ ПРОГРАМИ ЗА ОРГАНИЗИРАНИ ПЪТУВАНИЯ ЗА ПЕНСИОНЕРИ

Същевременно, по данни на Европейската конфедерация на профсъюзите, 71,6 на сто от българите не могат да си позволят лятна ваканция. Това са работниците с ниски доходи и пенсионерите. Този проблем не е само за България, Евростат дава сродни на българските проценти за Германия, Франция, Великобритания, коментира Румен Драганов. Той допълни, че проблемът не е само в недостига на средства. Има професии, които изискват постоянен ангажимент - например животновъдство, друга категория хора не могат да пътуват по здравословни причини, има и самотни възрастни хора, които разполагат със средства, но им е трудно сами да организират почивката си.

Това, според експерта, обяснява постоянната от години величина на процента на хората, които не могат да си позволят лятна ваканция. Част от решението на този проблем е намерен в Австрия, Германия, Швейцария и Франция чрез организираните пътувания за пенсионери, които със събирателни автобуси се превозват от родните им населени им места до курортните дестинации. Именно това са групите туристи от тези дестинации, които пристигат за почивка в България през април и май.

istock
istock

Затова, според експерта, държавата трябва да помисли за тази група българи - възрастни и самотни, и да се направят програми за почивки, аналогични на тези за учениците.

Опасни ли са плажните принадлежности, които купуваме


Достатъчно е държавата да създаде организацията, хотелиерите предлагат много изгодни цени. Както ги даваме за австрийци и германци, така можем да ги дадем и за българските пенсионери, коментира експертът и допълни, че подобни програми биха били допълнителна подкрепа за туроператорите, пострадали заради кризата.

КАКЪВ ДА Е НОВИЯТ МИНИСТЪР НА ТУРИЗМА?

Новият министър на туризма трябва преди всичко да е държавник, който да се грижи за просперитета на местните икономики, като прави политики за изпълнението на този приоритет, смята Румен Драганов. За бизнеса е без значение дали ще е представител на гилдията или не, важното е да може да изпълнява държавническата си функция, а не да е "бизнесмен, който да продава плажовете на концесия за без пари, и да си вкарва парите в собствен джоб", коментира експертът.

Хотелиери водят ценови войни

По думите на Драганов, новият министър трябва да има визия за това къде туризмът създава работни места и подобрява местните икономики чрез включването на местните марки плодове, зеленчуци, месо, млечни продукти, вода, напитки, вина. Целта е българското производство да влезе в туризма и в транспорта, коментира експертът.

Той даде пример с Италия, където Министерството на туризма е свързано със селското стопанство и се нарича Министерство на агрикултурата и на туризма. По тази причина в туристическите дестинации в Италия не се продават гръцки краставици, турски домати, македонски ябълки и колумбийски банани, а продукти от местната икономика, допълни Драганов. Във визията на новия министър на туризма трябва да е и правилното използване на туристическите ни ценности, които са публична държава собственост.

Според експерта е необходима пълна ревизия на концесионните договори за плажовете. Следващият министър трябва да знае, че обществото е много добре информирано, че практиката на концесии е корупционна, коментира Драганов. Задачата на новия министър е да прецени къде е мястото на публичната собственост - "дали е в ръцете на група бизнесмени, които му дават парите обратно, или трябва да е в ръцете на обществото - на кметовете на общините, за да се управлява тази собственост в полза на местните икономики", коментира още Румен Драганов.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg