Възникват нови обстоятелства преди зимния сезон след фалита на туристическата компания „Томас Кук“. Това заяви пред „Фокус“ д-р Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм.

По думите й, проблемите пред сектора не се изчерпват с неразплатените суми по договорите в края на летния сезон.

Кризата в туризма отбелязва нова фаза на пазарно развитие. Все още се анализират последствията. Подготвихме писмо до премиера с предложения и група от мерки, които трябва да бъдат приети за да се гарантира устойчивото развитие на туризма в следващите две години. Този фалит засяга целия сезон за 2020 и 2021 година“, каза още Карастоянова.

300 туристи си търсят парите от „Астрал Холидейз“

Тя уточни, че освен плащанията, които няма да постъпят се оказва, че върху загубените приходи са направени и разходи, които няма да се възвърнат, като те включват платеното ДДС, както и корпоративния данък.


„Всички бизнеси са в кредити, липсата на приходите от сезон 2019 прави невъзможно обслужването на кредитите, които са при високи лихви. Българската банка за развитие, която е създадена, за да подкрепя български проекти и сектори в икономиката може да рефинансира кредитите към частните банки при нулеви или ниски лихви и така хотелите да бъдат спасени от фалит“, каза още Карастоянова.

Българските туроператори трябва да са адаптивни

istock
istock

По думите й друг проблем от ситуацията в туризма се оказва и дефицитът на чартърни полети до България.

„Най-важен компонент в създалата се ситуация е необходимостта от целево финансира на туроператори, които могат да предлагат пакетни услуги с чартърни полети и така да може да се уравновеси създаденият вакуум“, обясни още Карастоянова.

Според нея подготовката за зимния сезон се осъществява сложно в създадените условия.

„Времето е най-важно в момента, защото съвпаднаха две сложни обстоятелства – едното - реакцията след „Томас Кук“ и второто - мерки и действията, които трябва да се предприемат веднага, защото договорките за сезон 2020 са в развитие и ако не дадем ясен знак, че сме подготвени и имаме готов модел за подкрепа и мерки за насърчаваме ще загубим следващия летен сезон“, каза още Карастоянова.

За 3 месеца над 4,4 млн. чужденци са посетили България

Според нея въпреки сложната обстановка записванията и интересът към България през зимата не стихва.

„Туристите се насочват към ски-туризъм, балнео и спа процедури. В това отношение у нас „Томас Кук“ няма да окаже сериозно влияние на зимния туристически сезон, но са ни нужни конкурентни предимства, за да спечелим повече туристи пред големите компании“, каза още Карастоянова.

Тя изтъкна, че България предлага все по-добър продукт през зимата с развитието на зимните курорти.

„Банско е забележително със своите многобройни събития от всякакъв тип. Нужно е обаче да направим планините на България по-достъпни за местното население и всички туристи, посетили страната ни“, допълни още Полина Карастоянова.


За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg