Да отпадне ваденето на удостоверение за липса на задължения, а администрациите да обменят информацията служебно. Това предвиждат промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, внесени от ПП-ДБ в Народното събрание.

Всяка година НАП издава хиляди удостоверения за липса на задължения. С направените предложения се урежда задължението за служебно събиране на информация по Закона за електронното управление, посочват депутатите.

На база справка от НАП може да се направи заключение, че голям процент от удостоверенията за липса на задължения се издават, за да послужат пред лица, осъществяващи публични функции и доставчици на обществени услуги като банки, частни съдебни изпълнители и т. н.

Улесняват издаването на документи от кадастъра

Част от държавните органи също изискват такива удостоверения в нарушение на принципите на Закона за електронното управление, смятат вносителите.

Според тях трансформирането на удостоверения във вътрешни услуги ще намали значително административната тежест за гражданите и бизнеса във редица производства.

istock
istock

Предлага се и по-значително използване на системата по Закона за местните данъци и такси за служебно предоставяне на информация за липса на задължения. Нецелесъобразно е 256 общини да предоставят вътрешни електронни административни услуги поотделно, които при установяване на липса на задължения трябва да бъдат използвани заедно, се посочва още в мотивите.

Със законопроекта се предлага и възможност за връчване на съобщения по ДОПК чрез системата за електронно връчване.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase