Тези важни решения биха могли да осигурят повече права на пътниците и туристите, когато пътуват и резервират пакетни пътувания, но според потребителските организации в ЕС, предложения са само малка стъпка в правилната посока. От Асоциация „Активни потребители“ като член на Европейската потребителска организация (БЕУК) приветстват намерението за актуализиране на правата на пътниците в ЕС и гарантиране на тяхното прилагане. Според асоциацията обаче някои от предложенията обаче не са достатъчни.
Приетите от ЕК предложения са съсредоточени върху 3 аспекта:
По-добри права за пътниците
Защита на пътуващите с туристически пакети
По-добри информационни услуги за мултимодални пътувания и създаване на общо европейско пространство на данни за мобилността.
Що се отнася до инициативите за правата на пътниците, БЕУК е разочарована, че липсват ключови моменти, а именно схема за защита на потребителите при несъстоятелност в случай, че авиокомпаниите фалират и правото на потребителите да анулират безплатно своите билети по време на криза. Тези въпроси бяха разгледани от ЕК, но, за съжаление, бяха пропуснати, което е лоша новина за потребителите предвид излагането на големи финансови загуби, когато нещо се обърка.
Що се отнася до правата на мултимодалните пътници, предложените мерки са пропусната възможност за овластяване и защита на потребителите при комбиниране на видове транспорт. Ясна е необходимостта от установяване на основните права на пътниците в закона (информация, грижа и помощ, пренасочване) за всички видове комбинирани пътувания.
Ново: Плащаме не повече от 25% капаро за почивка или екскурзия
Що се отнася до правоприлагането, въпреки множеството доказателства за нарушения на правата на пътниците от страна на превозвачите, не се предлага мярка, променяща играта, която би позволила на потребителите лесно да отстояват правата си. Въвеждането на стандартизиран формуляр за възстановяване и обезщетение за всички видове транспорт и по-строги задължения за докладване на транспортните оператори пред властите е добре дошло, но не е достатъчно.
Най-уместната стъпка напред в новите инициативи е свързана с посредниците за онлайн резервации, където се предлагат ясни правила за възстановяване на средства, за да се спре исковете на потребителите да бъдат обект на безкраен пинг-понг между превозвачи и посредници.
istock
Освен това БЕУК подкрепя усилията на Комисията да изясни предупрежденията за пътуване по време на криза, както и предложените минимални изисквания за ваучери, които ще бъдат доброволни за потребителите, защитени при неплатежоспособност и подлежащи на възстановяване. Тези промени отразяват поуките, извлечени от пандемията.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0