От март 2020 г. насам потребителите все по-интензивно търсят съдействието на Мрежата от Европейски потребителски центрове по повод трансгранични проблеми.

С помощта на мрежата ECC-Net са възстановени общо над 4 млн. евро от началото на пандемията към потребители за анулирани полети, затворени хотели или заради друго нарушение на правата им, свързано с Ковид 19 - например онлайн покупки, при които е имало проблеми, породени от пандемията.

Невъзможността да се пътува е неприятна, но когато това се съчетае със загубата и на средства,  щетата става още по-голяма.  Мрежата от Европейски потребителски центрове съдейства на потребители, които не успяват да постигнат споразумение с туроператора,  авиокомпанията, хотела или с търговец в друга страна от ЕС, Исландия или Норвегия.

От началото на пандемията се повтарят ситуации, в които пътуващите имат законово право на  възстановяване на сумата, но получават част от нея или не получават нищо. Или им е предложен ваучер, докато всъщност им се полага незабавно възстановяване на парите. В подобни ситуации се намесва мрежата ECC-Net, като  в близо 70% от споровете  е допринесла за успешното им извънсъдебно разрешаване в полза на потребителя.
 

istock
istock

Годината на Ковид 19 в цифри за мрежата

От март 2020 до март тази година в мрежата са постъпили 170 000 запитвания  от потребители в Европа, чиито потребителски права са били нарушени или са имали въпроси, свързани с   европейското  законодателство за защита на потребителите.

Този брой е ръст от 44 % в сравнение със същия период за предходната година. В голямата си част запитванията са свързани с туристическия сектор: отменени полети, нежелание или невъзможност за пътуване по време на пандемията, затворени хотели или анулирани пакетни почивки.

Как да си върнем парите за отменено събитие

В част от случаите са засегнати плановете не само на конкретен потребител, но и на близките му.
 
Българка резервира двупосочни билети до Ню Йорк с германски авиопревозвач за полет в средата на 2020 г. за себе си и още четирима души.  Полетите обаче са анулирани, като потребителката настоява да си получи обратно парите, платени за билетите – около 12 хил. лв. Дамата  пише на авиокомпанията, откъдето й обещават да възстановят сумата, но това не се случва в посочения срок и последвалия нов имейл от потребителката.

iStock
iStock

Тя подава оплакване към Комисията за защита на потребителите  в България. Тъй като жалбата е срещу търговец от друга страна в ЕС,  по компетентност оттам я препращат в ЕПЦ България. Изходът е успешен за потребителката след съвместната ни намеса с колегите в Германия и тя успява да получи сумата за петте билета обратно.
 
Мрежата ECC-Net е представена с местен център във всяка страна членка на ЕС, а също Исландия и Норвегия, и си сътрудничи с Международния потребителски център в Обединеното кралство. Мрежата от ЕПЦ предоставя информация на потребителите в Европа за правата им и предоставя безвъзмездна помощ при трансгранични проблеми. Мрежата е съфинансирана от ЕК, а в България центърът е основан към Комисията за защита на потребителите.
 
Вижте тук допълнителна информация за процеса, когато потребител се свърже с ЕПЦ България.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg