След ковид кризата желанието на мнозина да пътуват се върна. А предложенията на туристи от няколко континента за пътеществие до черноморските пристанища не закъсняха. Войната в Украйна , обаче тотално срина надеждите на туроператорите в сектора.
"В момента в който се пуснаха круизни маршрути за тази година бяха продадени буквално за дни. Всички круизни кораби, които бяха заявили посещение, а те бяха над 25. Кабините им се продадоха за дни", заяви Владимир Караджов - туроператор.
Към настоящия момент няма нито един круизен кораб да премине Босфора в наша посока, прогнозират в бранша. "Няма да има такива тази година и няма от последните седем години, тъй като круизния бизнес е много чувствителен на тема сигурност и политически събития. След войната в Сирия цялото източно средиземноморие се изпразни от круизни кораби, тая война горе-долу прикючи и сега имаме нова такава ситуация в Черно море", обясни още той.
Съмнения за сигурността на туристите се засили и след новините за морски мини плаващи в Черно море и откритите такива в Румъния, както и в близост до Резово. Това от своя страна не само канселира маршрутите към Черно море, но и оскъпи застраховките.
"Един круизен кораб струва от порядъка на един милиард долара. Едва ли някоя компания собственик на такова съоръжение би рискувала да го вкара в морски води, които не са на 100% гарантирани. Освен това застрахователните компании които извършват застраховките на тези кораби ще им поискат такива застрахователни премии, каквито буквално биха ги отказали", посочи Караджов.
В бранша коментират още, че е важно не само кога ще завърши войната в Украйна за да започнат планувания на крузи, но и как ще зъавърши. Защото след анексирането на Крим през 2014 г., санкции спряха круизните кораби до пристанища в Ялта, Севастопол и Крим. А дестинации само до Бургас, Варна и Констанца не били достатъчни за големите луксозни лайнери. А иначе замразени са плановете и за морска линия от Бургас до турския Инеада, както и тези Балчик, Белослав, Албена и Камчия, каквито бяха планувани още през 2018-та година. И все пак остават плаванията до туристическите забележителности като например до единствения ни остров превърнат в туристическа забележителност.
Двете корабчета за пасажери всъщност ще правят курсове и до рибарското селище Ченгене скеле, където за туристите се предлагат рибарски специалитети. Остават на линия и корабчетата под наем от слънчев бряг до Несебър и такива с извънредни линии от Несебър до Созопол за желаещите.
Плащаме поне 500 евро за летен круиз
"Целият август вече мога да кажа, че е продаден и откъм билети, и откъм места за настаняване. Защото това е най-силния ни фестивален месец не само в Бургас, но и по цялото ни крайбрежие", подчерта Саватева.
Плановете на остров Свети Иван в Созопол и полуостров Свети Кирик и Юлита да бъдат превърнати в нова туристическа забележителност остава на дневен ред и за настоящото министерство на културата, както при предходните две, но Свети Иван и мистичните неразкопани манастири остава недостъпен за този сезон.
"Аз имам специален присантимант към острова, защото преди много, много години преди 35 години аз съм бил за малко и ръководител на тези разкопки, в началото им. Този остров може много да даде. Този манастир, който излезе там, е много добре запазен също, има какво да се види, може да се превърне в атракция. Всичко зависи от цялостното му разкопаване от страна на археолозите и община Созопол която трябва да си свърши работата", отбеляза проф. Николай Овчаров.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0