Министерството на туризма обяви, че трябва да бъде запазена ДДС ставката от 9 процента за спортните съоръжения в планинските курорти, за ресторантите и за туроператорите, които се занимават с входящ туризъм - за трансферите на туристите до курортите, включени в туристическите пакети. Това каза в интервю за БТА Румен Драганов, директор на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма, който е и съветник на служебния министър на туризма.
 
За периода декември 2024 г. - март 2025 г. се очаква броят на чужденците, които ще преминат границата на България, да е над 3,2 млн. или с 5 процента повече от миналата година, а приходите, които ще бъдат реализирани от тях, по думите на Драганов, ще тушират всякакви въпроси, които биха възникнали, ако Народното събрание потвърди ставката на ДДС от 9 процента за зимните съоръжения в планинските курорти, за ресторантите и за трансферите.
 
Драганов напомни, че договарянето за следващия зимен сезон 2025/2026 тече в момента - октомври и ноември, като посочи, че за да може туристите, които пристигнат у нас през декември да имат право да се запишат на почивки с близо 30 процента намаление за следващия сезон, промените в Закона за ДДС трябва да бъдат приети към 15 ноември. По думите му това означава, че ако Народното събрание приеме преди 15 ноември връщане на ДДС към 20 процента, това ще оскъпи туристическата услуга, но това може да бъде включено в туристическия пакет за догодина. Ако промените в закона не бъдат приети до 15 ноември, когато трябва да са потвърдени цените за следващия зимен сезон, тогава ДДС ставката за трите сфери трябва да се запази на равнище от 9 процента и да бъде валидна и за следващата зима, а най-добре и занапред, каза Драганов.
 
Зимата по пазари
 
България не очаква да има отлив на туристи от Израел тази зима заради военните действия. Очакваме, че до зимата ще бъде възстановена летателната програма на Израел, което означава и възстановяване на туристическите посещения у нас от тази страна, коментира Драганов. Експертът посочи, че тази зима само за ски туризъм у нас се очаква от чужбина да пристигнат около 280 000 души. Освен това текат програмите, свързани с балнео, спа и уелнес, културен туризъм, активни са и посещенията при близки, роднини и приятели, както и за бизнес туризъм в България, което води до удвояване на нощувките в категоризираните места за настаняване.
 
Най-много туристи, които очакваме тази зима, са от съседните страни - Румъния, Турция, Гърция, както и от Германия, Полша, Словакия и скандинавските страни и на първо място по приходи от един турист - Великобритания.
 

istock
istock

Отиващата си 2024 г.
 
От началото на годината до края на септември в България са пристигнали 10,7 млн. чуждестранни посетители, а през 2019 година - 10,5 млн., което е 2,5 процента ръст спрямо най-силната година - 2019 г., каза Драганов. За цялата 2024 г. броят на чужденците, които ще посетят страната ни, се очаква да е 13,1 млн., прогнозира той. Тази година се очаква над 9 млн. да са посещенията на българите в чужбина, докато миналата година те бяха около 8,8 млн.
 
Бюджетът за национална реклама
 
Бюджетът за националната реклама за догодина ще се придържа в параметрите на предходните години - около 14 млн. лева, коментира съветникът на министъра на туризма. Той напомни, че тези пари са основно за участие в международни изложения. Изчисленията на ведомството и на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма сочат, че освен Министерството на туризма, с бюджет за реклама в чужбина разполагат и Министерството на културата, Министерството на земеделието и храните, Министерството на икономиката и индустрията и още редица ведомства.

Колко ще ни струва да посрещнем Нова година при съседите

Освен това частният сектор заделя многомилионна сума в договорите с чуждестранните туроператори и за участие в така наречените онлайн туроператори - търсачките, през които резервираме хотели, където за всяка резервация хотелиерът заделя 17-20 процента от публикуваната цена. Отделно изчисляваме, че над 7 млн. лева е стойността на скритата реклама, която се прави в социалните канали, където хората си правят селфита, като към това се добавят и сутрешните и обедните реклами на Министерството на туризма, съвместно с национални телевизионни блокове с прогнозата за времето, където се публикуват снимки от цялата страна, сумарно по изчисления на Института за национална реклама България влага около 68 милиона евро, каза Драганов.
 

istock
istock

По този начин страната ни отделя близо 6,5 евро на чуждестранен посетител, който влиза от страната, а Гърция и Турция - около 11 евро, коментира съветникът на министъра на туризма. По думите му това означава, че страната ни е съпоставима с двете държави, а освен това и те изчисляват средствата за национално представяне на туристическия продукт по същия начин. Те не изчисляват рекламата като бюджет на националната туристическа организация, като за Гърция той е 39 милиона евро, а те казват, че харчат около 320 милиона евро, защото прибавят всички други форми, които правят реклама на Гърция, каза Драганов.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase