Хотелиерският бизнес се развива стабилно за последната година, рентабилността в сектора се завръща, като очакванията за настоящата година са заредени с умерен оптимизъм.

Това показват данните от национално допитване до мениджъри и собственици на хотели, което Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели провежда за трета поредна година. Добър индикатор за бизнес нагласите в бранша е готовността за инвестиции за подобряване на базата, както и в нови проекти, показват данните от проучването.

Не се очаква драстично поскъпване на услугата, като някои хотели не предвиждат увеличение на цената, отбелязва Георги Дучев – изпълнителен директор на организацията. 

"Бизнесът се стабилизира, влиза в по-нормално русло", категоричен е той.

Хотелиерският бизнес в България има здрави основи, смята той.

Колко ще ни струва почивката това лято

Морските хотели са доволни от новата програма за реклама на черноморските общини, казва Дучев. По отношение на градските хотелиери има още какво да се направи за популяризирането на конгресния туризъм и има очакване за още подкрепа от страна на държавата, допълва той.

Рентабилността се завръща след доста сътресения 2020-а, 2021-ва и 2022-ра, отчита Георги Дучев на база на резултатите от изследването.

Няма опасност или изгледи туристите да се сблъскат с шоково повишение на цени или рязко поскъпване на услугите, уверява той.

Персоналът остава предизвикателство №1, без изгледи да бъде решено в близко бъдеще – всеки се справя поединично, коментира Дучев пред БНР.

istock
istock

50% от хотелиерите предвиждат някакво обновяване на базите си, казва още той, като се позовава на данните от анкетите.

Забелязва се увеличеното значение, което хотелите отдават на българския турист – той става все по-желан, подчертава Георги Дучев.

През 2023 – първата година, в която имаха възможност да работят без ограничения, хотелите показват устойчиво възстановяване. През януари, за трета поредна година, Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) организира своето национално допитване до мениджъри и собственици на хотели, което има за цел да покаже какво е било състоянието на сектора през 2023 г., а също какви са нагласите и очакванията на хотелиерите за новата година. 

Хотелиерите очакват до 10% поскъпване на нощувките

Според близо половината от респондентите (44%), условията за бизнес са без промяна спрямо началото на миналата година. Една трета от хотелиерите смятат, че условията са се подобрили, а 20% са на мнение, че е налице влошаване.

На въпрос, свързан със заетостта на хотелите, над 60% от анкетираните посочват, че през миналата година са реализирали ръст. Не толкова позитивният нюанс на тази новина е, че при повече от половината от реализиралите ръст хотели той е по-нисък от 10%. 

Както се очакваше в началото на миналата година, около половината от хотелиерите са повишили цените на нощувките с до 10%, а при една трета от тях повишението е било между 10 и 20%. При 10% от хотелите цените са се запазили без промяна. 

Очакванията за тази година са, ако има повишение на цените, то да бъде в рамките на до 10% - това споделят 60 на сто от запитаните, като една пета от респондентите дори не предвиждат такова. Две трети от респондентите очакват през настоящата година да реализират до 20% ръст на приходите. По-песимистични нагласи имат около една пета от участниците, а сред тях преобладава групата, която не очаква промяна спрямо миналата година – 16% от общия брой респонденти.

istock
istock

Водещо предизвикателство пред хотелския бизнес и през тази година продължава да бъде недостигът на персонал (38%). Следват невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса (25%), ръстът на цените на стоки и услуги (17%), спадът на туристите от традиционни пазари (13%) и други.

Попитани как според тях може да бъде решен проблемът с недостига на персонал, хотелиерите са разделени на три почти напълно еднакви групи – първата смята, че заплатите трябва да продължат да бъдат повишавани, така че да станат конкурентни на други сектори; втората група е на мнение, че трябва по-сериозно да се работи със студенти и ученици от горните класове, а третата вижда решение във вноса на персонал от чужбина. 

Доволни ли са българите от хотелските услуги у нас

Какви чуждестранни туристи посещават България?

Любопитна тенденция през тази година е ръстът от над 6% на хотелиерите, които декларират, че разчитат основно на български туристи – от 35% през миналата година, на над 41% през настоящата. 

По отношение на чуждите пазари, няма особено разместване - в челото на класацията отново са румънските туристи (62%), следвани от англичани (30%) и германци (28%), след тях са поляци (23%), македонци и израелци – с по 15%, чехи (13%), и други. 

В националното допитване на BAHE са се включили хотелиери, които управляват леглова база от над 17 хил. стаи, разпределена в места за настаняване, всяко от които с над 15 стаи (за да се изключат къщите за гости и Airbnb-апартаментите) и категория две, три, четири или пет звезди.  

Тази леглова база е разпределена основно в морски (36%), следвани от градски (22%), спа (17%) и планински (14%) хотели. Малко над 80% от местата за настаняване, чиито собственици и мениджъри са попълнили анкетата, са с капацитет до 200 стаи и категория три или четири звезди. 17% от хотелите са с пет звезди, а близо една пета са с капацитет от над 200 стаи. 

Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) е една от най-големите и авторитетни браншови организации в туризма у нас. Тя обединява мениджъри и собственици на хотели и хотелски групи от цялата страна. Членовете на организацията притежават и управляват градски, ваканционни и спа хотели с общо над 20 хил. хотелски стаи.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase