Националният таксиметров синдикат има готовност за протестни действия във връзка със законовите промени, инкриминиращи незаконния превоз на пътници. Това съобщи пред БНР председателят на профсъюза Красимир Цветков. По думите му, този тип превози "много сериозно са притеснили пазара" и до момента не може да бъдат спрени въпреки становищата на редица институции.
 
Недоволството на бранша е породено от подкрепеното от депутатите президентско вето върху промените в Наказателния кодекс, с които се инкриминира нерегламентираният превоз на пътници. В първоначалния си вид законовите промени предвиждаха затвор до 10 години и глоба до 15 000 лв. за извършване на обществен превоз на хора без разрешение, регистрация или лиценз и отнемане на превозното средство.

От бранша обаче са категорични, че първоначално обявените законови промени са "крайно необходими за оцеляването на бизнеса", а инкриминирането на незаконния превоз на пътници е нещо, за което се борят от 10 години. Цветков обяви, че протестните действия ще протекат под няколко форми – освен автошествия, се планира и постоянен безсрочен протест пред сградата на Министерството на транспорта на ъгъла на централните столични улици "Дякон Игнатий" и "Ген. Йосиф Гурко".
 
"Ние имаме палатки. Може би на "Гурко" ще ни е удобно. Да поживеем малко на къмпинг", коментира синдикалният шеф.

Таксиметровият синдикат очаква развитието от общественото обсъждане на Наредба 34, което ще продължи до 28 ноември. Наредбата трябва да влезе в действие от 1 януари.
 
Относно увеличаването на първоначалната такса от два до три пъти Красимир Цветков посочи, че в момента масовата първоначална такса в София е 70 стотинки, минималната цена за километър превоз е 77 стотинки за дневната тарифа и 87 стотинки за нощната. Ако исканията на синдиката са приемат, първоначалната цена би скочила до 2.31 лева през деня и 2.64 лева през нощта.

Свалят данъка на такситата в София

"Това би намалило драстично отказите за къси курсове, които сега са нерентабилни за водачите", категоричен е Цветков. Той цитира данни, според които 62-70% от всички оплаквания от таксиметровите компании сега са заради отказите на таксиметровите шофьори да изпълняват курсове на къси разстояния.
 
"При значително намаляване на отказите, ще нарасне качественият показател - подчерта още Цветков. - Правени са проучвания и анкети, които показват, че границата около 2 лева за първоначална цена е приемлива за клиентите."
 

istock
istock

Друг текст в наредбата, който притеснява превозвачите, е свързан с годините за първоначална регистрация на таксиметров автомобил. С влезли в сила промени от лятото е отпаднал текст, ограничавал годините за първоначална регистрация на автомобила. "Законодателят прецени, че този текст от закона причинява притискане на пазара", поясни Красимир Цветков.
 
Наредба 34 обаче отново връща 8-те години, което пряко обслужва интереса на конкретни фирми, които продават таксиметрови автомобили на лизинг с висока степен на оскъпяване, изтъкна Цветков.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg