От 2013 г. в естонската столица всеки жител може просто да се качва и слиза от трамваи и автобуси, без да купува билет. Облекчи ли се трафикът в града и препълниха ли се автобусите, трамваите и тролеите?„Пътуванията с обществен транспорт всъщност спаднаха драстично – от 42% на около 30%. В същото време използването на автомобили се увеличи с около 5%“, твърди Мерлин Рехема от
Стокхолмския институт по околна среда.
Въпреки безплатния обществен транспорт, хората започват да използват колите си повече. Ако проблемът не са парите, какво е необходимо, за да се убедят да оставят автомобилите?
Други държави, предприели подобна мярка, са Люксембург, Малта, Канзас Сити и Албакърки. Техният опит до голяма степен се припокрива с този в Талин.
Безплатни паркинги и билет за 1 лев в София днес и утре
„Хората, които така или иначе са използвали обществения транспорт, сега го използват още по-често, пътувайки повече. До известна степен и кратките разходки или карането на колело, които преди са били предпочитани, сега са заменени от пътуване с автобус“ , смята Мерлин
изследовател в Стокхолмския институт по околна среда.
Цената за осигуряване на безплатен обществен транспорт в Талин е 40 евро на жител годишно. Но, ако автобусите са претъпкани и не са добре свързани, жителите не са склонни да направят промяната. Необходимо е също да се подобри самият обществен транспорт.
istock
Но просто повишаването на цената на шофирането може да удари по-бедните хора особено силно. Съществуват и други решения. Париж например премахва десетки хиляди паркоместа, затваря цели улици за автомобили и утроява таксите за паркиране на големи и замърсяващи SUV автомобили. Можете да оказвате натиск върху шофьорите само ако разполагате с добри алтернативи за обществен транспорт. А това означава, че трябва да бъде надежден, достъпен и удобен.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0