Проблеми с новите екостикери на автомобилите. Системата грешно определя в коя категория е превозното средство, твърдят зрители на NOVA. Има и съмнения и проверки за манипулации в пунктовете за технически прегледи.

Близо 170 000 автомобила са минали техническия преглед за три седмици от въвеждането на екостикерите. 525 не са успели да преминат тестовете за вредни емисии у нас. Шофьори сигнализират, че са получили по-ниска екокатегория от предвидената по наредба. А от пунктове за прегледи контрират, че автоматизираната система на ДАИ определя грешни екокатегории. Започнали са проверки.
 
С въвеждането на екостикерите, в пунктовете за прегледи са длъжни да върнат всеки автомобил, който не отговаря на изискванията за екокатегорията си. Те са пет и са свързани с годината на производство. Така е трябвало да стане и при Андрей.

 „Трябваше да е във втора категория. Аз влизам в нормите, поне това, което видях на данните при засичането. В крайна сметка, като ми залепи стикера, видях, че е първа категори. Малко се изненадах, ама вече бях минал”, разказва той.
 
За случаи като този на Андрей от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” вече са назначили няколко проверки.
 

„Ако някой си е позволил да въвежда данни, различни от тези, които показват уредите, това е нарушение и ние ще вземем отношение”, категоричен е Бойко Рановски.
 
От транспортното министерство казват, че манипулацията е възможна, защото служителите в пунктовете ръчно въвеждат данните от измерванията. „От януари 2022 г. тези стойности ще постъпват автоматично и никой няма да може да ги коригира”, добави Рановски.
 
В един от пунктовете за технически прегледи наблюдават друг проблем.
 

„Автомобили, например първа категория, при вкарване на замерванията, получени при изпитванията, им дава по-висока категория. Дори две категории над тази, от първа отива на трета. Ние сме изпълнители и правим това, което е заложено в наредбата”, сподели Здравко Нинов, председател на Комисията на пунктовете за технически прегледи.
 

istock
istock

За Мартин казусът е друг, но отново е пример за пропуски при определянето на екокатегориите. В пунктовете са обяснили и на Андрей, и на Мартин, че може би некачествено гориво е причина автомобилите им да трябва да се „закърпват”.

Предимства и недостатъци на екостикерите за коли

„Ако един автомобил бива добре поддържан, не би трябвало да има някакви проблеми по отношение на горивата, било то бензин или дизел. Кой какво сипва в горивото е отделен въпрос”, обясни Светослав Бенчев, главен юрист в Българската петролна и газова асоциация.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg