Ученици, студенти и докторанти да пътуват безплатно в градския транспорт в София. Това се предлага в концепция за нова тарифа за пътуване в градския транспорт в столицата, представена днес от общинския съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев и експерта към транспортната комисия на Столичния общински съвет Виктор Чаушев.

Според наредба, която определя начина, по който тези карти се компенсират от бюджета на държавата, стойността на компенсацията е 30 процента от цената на месечната карта за градски транспорт, която в момента е 50 лв., посочи Чаушев.

За всяка продадена такава карта държавата превежда на Столична община (СО)по 15 лв. Според данните в двата национални регистъра в момента София има около 210 000 ученици, студенти или докторанти и в концепцията се предлага Центърът за градска мобилност, в координация с МОН и училищата, да издава по служебен път картите за тях.

Ще поевтинее ли билетът за автобус в София

Издаването на безплатни карти за 210 000 души ще даде възможност на СО по утвърден нормативен начин да обоснове пред държавата нуждата да получава много по-висока държавна субсидия, защото субсидията е на базата издадени карти, посочи Чаушев.

В момента СО калкулира на година около 17 млн. лв. приходи от продадени ученически, студентски или докторантски карти и получена държавна компенсация. Когато има издадени безплатни карти за 210 000 души, държавната компенсация за тях в рамките на една година става 37,8 млн.лв., добави Чаушев.

istock
istock

Други предложения са годишната карта за градския транспорт да бъде достъпна на три вноски. Тя да бъде на цена 370 лв., като първата вноска е 150 лв., с което картата ще бъде заредена за три месеца и става тримесечна. При внасяне на втората вноска от 120 лв. в рамките на тези три месеца, картата ще бъде заредена за още три и става шестмесечна. А когато се заплати остатъкът от 100 лв. тя ще бъде заредена за останалите шест месеца от годината, обясни Чаушев.

Предлага се още тази карта да бъде достъпна и за нощния транспорт. Това би било удобно за гражданите, те ще продължат за пътуват за 1 лев на ден в цялата градска мрежа, включително и в нощния градски транспорт, и ще могат разсрочено да плащат сумата, защото не всички хора могат да извадят цялата сума наведнъж, посочи Симеон Ставрев.

С банкова карта купуваме билет за метрото

В концепцията се предлага още билетът за пътуване от 30 минути да остане на цена 1,60 лв, като ще може да се купува от водача и през смартфон, и ще има възможност да се агрегира до дневна карта.

Билетът за пътуване с прекачване предлагат да е с цена 2,40 лв. като да има възможност за неограничено прекачване до 60 минути.

Цената от 4 лв. на дневната календарна карта да се запази, ще бъде достъпна и чрез смартфон и банкова карта. Предлага се още 24 часова карта за 6 лева, която ще бъде достъпна, електронно достъпна онлайн, на смартфон и на пункт. Тя започва да важи от първото чекиране, ще важи и за нощния транспорт. Седмичната карта е на цена от 20 лв. и ще работи със седмично агрегиране чрез банкова карта и онлайн.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg