Всички тези мерки са поредният опит за справяне с войната по европейските пътища. Според предварителните данни на ЕК за смъртните случаи по пътищата за 2023 г. около 20 400 души за загубили живота си при катастрофи, съобщава БНР.
България и Румъния водят черната статистика съответно с 82 и 81 смъртни случая на един милион жители. Средната стойност за ЕС по този показател е 46. Според данните най-безопасни са пътищата в Швеция и Дания.
От ЕК отчитат около 10% по-малко смъртни случаи от ПТП-та в Съюза в сравнение с 2019 г. Броят на смъртните случаи по пътищата е намалял слабо в Испания, Франция и Италия. От друга страна расте в Ирландия, Латвия, Нидерландия, Словакия и Швеция.
И въпреки известния напредък след 2019 г., малко държави-членки са на път да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г., отбелязват от представителството на Комисията в България. През последните четири години само Белгия, Чехия, Дания, Унгария и Полша са на път да постигнат тази цел.
Смъртни случаи по пътищата на един милион жители — предварителни данни за 2023 г.:
БНР
Подготовка за рискови ситуации на пътя
Според евродепутатите кандидатите за шофьорски книжки трябва да бъдат изпитвани по допълнителни критерии. Някои от тях са шофиране в сняг и хлъзгави условия, безопасно използване на телефон по време на шофиране, слепи зони, системи за подпомагане на водача, както и относно безопасното отваряне на вратите на превозното средство. Така водачите ще са по-добре подготвени за реалните ситуации на пътя. Младите шофьори трябва да са наясно също и с рисковете за пешеходци, деца, велосипедисти и ползватели на електрически скутери.
В началото на годината и българският транспортен министър Георги Гвоздейков се застъпи за идеята като част от обучението на кандидат-шофьорите да бъдат въведени полигони, имитиращи тежки метеорологични условия и различни ситуации на пътя. Така младите шофьори ще могат да надградят уменията си и ще са подготвени за рискови ситуации.
Всички шофьори в ЕС да минават повторен изпит предлагат евродепутати
"Тук става въпрос за допълнително обучение на водачите на превозни средства, на младите водачи, които ще придобият навици, които биха спасили техния живот и живота на околните", каза тогава министърът.
Неопитните шофьори - с изпитателен срок
Новите правила въвеждат изпитателен срок от най-малко 2 години за неопитните шофьори. В този период те ще бъдат подложени на определени ограничения, като например за алкохол по време на шофиране, както и по-строги санкции за опасно шофиране.
istock
Зелена светлина се дава на 18-годишните, които искат да карат камион или автобус с до 16 пътници, при условие, че притежават удостоверение за професионална компетентност. Освен това 17-годишните трябва също така да имат право на шофьорска книжка за автомобили или камиони, ако са придружени от опитен водач, се казва в проектозакона. Това се прави с цел да се смекчи недостигът на професионални шофьори.
Такъв изпитва и транспортният бранш в България и това е от години. По последни данни в ЕС не достигат близо 500 хил. шофьори, обясни директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров пред БНР преди няколко месеца. Според него моментно решение на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни.
Липсата на професионални шофьори засяга и автобусният транспорт у нас. Това е една от причините за затварянето на междуселищни линии. Проблемът е голям, защото малки населени места остават откъснати от света и обречени на изчезване.
Валидност на шофьорските книжки
Шофьорските книжки трябва да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети и автомобили и пет години за камиони и автобуси, гласят новите правила. ЕК предложи да се намали валидността на свидетелствата за управление на превозни средства за възрастни хора, но това не беше подкрепено от евродепутатите. Те обясниха решението си с това, че така се избягва дискриминация, както и се гарантира правото им на свободно движение и участие в икономическия и социалния живот.
Въвежда се самооценка
Евродепутатите обаче се съгласиха водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, когато се издава и подновява шофьорска книжка. Държавите-членки сами ще решават дали самооценката трябва да бъде заменена с медицински преглед, подчертават от ЕП.
istock
В подкрепа на единния пазар на ЕС членовете на ЕП подкрепят въвеждането на цифрова шофьорска книжка, достъпна на мобилен телефон. Предвижда се тя да е напълно еквивалентна на физическата шофьорска книжка. Така подмяната, подновяването или замяната на свидетелство за управление ще става много по-лесна, тъй като всички процедури ще се извършват по интернет.
Проектът за новите правила за шофьорските книжки е приет на първо четене. Въпросът ще бъде проследен от новия ЕП след европейските избори на 6-9 юни.
Цел: 2030 г. - смъртните случаи от катастрофи наполовина, 2050 г. - нулева смъртност
Целта на ЕС е смъртните случаи от катастрофи да се намалят с 50% до 2030 г., а до 2050 г. да се постигне нулева смъртност по пътищата. Някои от начините за реализиране на тези цели включват подобряване на инфраструктурата, поведение на участниците в движението, безопасни пътища и превозни средства, както и бързото и ефективно реагиране при спешни случаи. Ефективните грижи след катастрофи, включително бързото превозване до правилното лечебно заведение от квалифициран персонал, сериозно намаляват последиците за живота и здравето на хората при възникване на ПТП. Тук трябва да отбележим и напредъка на България по изграждането на системата за спешна помощ по въздух ХЕМС. От началото на февруари страната ни разполага с първия от общо шест медицински хеликоптера. Следващите два се очакват през юни и декември.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
1