Кандидат шофьорите ще могат да се явяват на теоретичен или практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от приключване на съответното обучение. При неуспешно полагане на изпита в посочения срок, кандидатът ще преминава ново обучение. Отпада задължението за полагане на вътрешен теоретичен и практически изпит.

Това са част от промените, които Министерството на транспорта и съобщенията публикува за обществено в Наредба №37 и Наредба №38, регламентиращи условията и реда за обучението и изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС.

Първата част от промените целят намаляване на административната тежест за учебните центрове. Затова се предлага да отпадне изискването за минимална площ на помещението за обучение от 20 m2, като в зависимост от площта му ще се определя броят на кандидатите, които могат да се обучават едновременно. Отпадат и изискванията за осветление, определена температура, учебна дъска и оборудване на офиса.

Нови изисквания ще има за изправността на учебните коли. Удостоверяването, че пътните те  отговарят на изискванията за преминат годишен технически преглед ще се извършва от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ по служебен път и няма да се изисква представяне на знак за преминат периодичен преглед.

Друго предложение е по време на практическо обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС от категории А и А2 да могат да се използват мотоциклети от категории А1 и А2, включени в списъка към разрешението.

Учебните центрове няма да подават заявление за установяване годността на учебна площадка и на пътните превозни средства, съответно няма да се извършва преглед за това от служители на регионалните звена на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

Намалява се и нужният стаж от 5 на 3 години като преподавател за ръководителя на учебната дейност. Отпада и изискването курсовете за обучение да се организират само в понеделник на всяка четна седмица. Предвижда се курсовете да се организират по всяко време при сформиране на група и след отразяване в информационната система.

istock
istock

Другата група промени касаят кандидат шофьорите. С промени в наредбата се предвижда:

- да има практическо обучение за кандидати за категория В, които притежават В1 и за които  момента за тях нямаше обучение;

- за кандидати за категория С, които притежават С1, отпада задължителното теоретично обучение и остава само практическо обучение (в обучението за С1 са включени темите от устройство на МПС);

- за кандидати за категория С1Е, освен практическо обучение се въвежда и теоретично обучение;

- за кандидати за категория С1Е, които притежават D1E и до момента за тях нямаше обучение, се въвежда теоретично обучение;

Наредба предвижда промени в контролните точки при издаване на книжка

- за кандидати за категория СЕ, които притежават С1Е, отпада теоретичното обучение, но се въвежда практическо обучение;

- за кандидати за категория СЕ, които притежават категория D1E, освен теоретично обучение се въвежда и практическо обучение;
 
-  за кандидати за категория СЕ, които притежават категория DE и до момента за тях нямаше обучение, се въвежда теоретично и практическо обучение;

- за кандидати за категория DE, които притежават D1E, отпада задължителното теоретично обучение, но се въвежда практическо обучение;

- за кандидати за категория Ткт, които притежават категория А1, А2 или А, освен практическо обучение, се въвежда и теоретично обучение.

С предложените промени се цели да се подобрят знанията и уменията на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС, което е пряко свързано и с подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Предвижда се да отпадне изискването за представяне на удостоверение за психологическа годност при записване за обучение за лицата, които са загубили правоспособност за управление на МПС. Проверката на това обстоятелство годност ще се извършва по служебен път.

Освен това се предлага да отпадане представянето на документ за завършено образование при записване за обучение. Понастоящем посоченият документ се представя и при издаване на свидетелството за управление на моторно превозно средство в „Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи и областните дирекции на Министерството на вътрешните работи.

Документите, свързани с обучението (учебен дневник, учебен картон и списък на кандидатите) ще се водят в електронна форма. За всеки учебен час по практическо обучение преподавателят, чрез информационната система, отразява в учебния картон на съответния кандидат, следната информация за регистрационен номер на ППС, използвано по време на практическото обучение, номерата на темите от разделите на програмата по „Управление на МПС“ и броя на учебните часове.

istock
istock

Информацията за проведените учебни часове, свързана с пореден номер на учебния час, дата на провеждане, времеви период с начало и край на провеждане на часа, маршрута, по който е проведено обучението и изминати километри, се отразява автоматично в учебния картон на съответния кандидат в информационната система. Когато поради технически причини, независещи от учебния център, не може да бъде осъществена връзка с информационната система, се допуска информацията да бъде въведена от преподавателя в информационната система до края на деня, в който е проведено обучението.

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ се задължава да осигури достъп на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС до информационната система, обслужваща дейността по обучението и изпитите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и проверочните изпити.

Предлага се да отпадане полагането на вътрешен теоретичен изпит и вътрешен практически изпит след преминаване на съответното теоретично и практическо обучение, както и условията за полагането на съответния вътрешен изпит от кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase