"България в момента има най-евтините горива в Европа, което е сериозен успех. Ще продължим да работим в тази посока." Това заяви в началото на ноември вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев пред журналисти. Съответно думите му бяха цитирани от медиите, но дали това, което казва министърът е истина?
Христо Алексиев повтори това твърдение и две седмици по-късно, на 19 ноември, пред Нова тв. Вицепремиерът се похвали, че откакто е дошъл служебният кабинет, цените на горивата са спаднали с 30-40 стотинки и повтори, че "в момента България има най-евтините горива в цяла Европа. Те дори са по-евтини от тези в Сърбия", каза той.
Накъде ще вървят цените на горивата
Твърдението, че България има най-евтините горива е стара мантра, твърди след проведено проучване БНР.
Още на 19 април Кирил Петков се позова на привилегированото ни положение по отношение на цените на горивата. Вътрешното чувство подсказва на българина, че това не е съвсем така – най-малкото, защото заплатите в България не могат да се сравняват с тези в останалите европейски държави.
ТВЪРДЕНИЕ: България има най-евтините горива в Европа
Политици често използват Европа като синоним на Европейския съюз (ЕС). Понякога наричат ЕС "клуб на богатите", макар по-често да определят така Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР). България пък често е описвана като "най-бедната членка на ЕС".
Тези уточнения са необходими, за да се постави в контекст фразата на министър Алексиев. Той казва, че "България има най-евтините горива в цяла Европа" и "те дори са по-евтини от тези в Сърбия". Това показва, че под "Европа" има предвид ЕС, като сравнението със Сърбия очевидно подчертава, че цените в членката на ЕС (България) са по-ниски от страна, която не е членка на ЕС (клуба на богатите) - Сърбия.
Затова при сравняването на цените ще изключим и държавите от бившия СССР, които не са членки на ЕС. Защото горивата в Русия, Беларус, Молдова и дори в Украйна са несравнимо по-евтини. На 21 ноември, според www.cargopedia.net, в България цените в евро на бензин, дизел и газ са 1,379, 1,634, и 0,485, в Русия - 0,817, 0,870, 0,311, а в Украйна - 1,307, 1,414, 0,744. Повече информация може да откриете тук и тук.
Очаква се голям спад в цената на дизела
Ще сравним цените на горива за автомобили по абсолютната им стойност, а не с оглед на покупателната способност.
Различните сайтове, като cargopedia, autotraveller.ru или bg.fuelo.net следят цените на горивата в различни страни, като данните в тях се различават. Например, според руския autotraveller цените в Северна Македония определено са по-ниски от тези в България, докато в cargopedia нещата не са така очевидни – там бензинът А95 у нас е с 0,37 евроцента по-евтин, но пък дизелът ни е с цели 19 евроцента по-скъп. Въпреки различията тенденциите са сходни - според трите сайта цените в Малта са по-ниски от тези в България.
Избираме Cargopedia, който като цяло поставя България в най-благоприятна позиция по отношения на ниски цени.
От тази таблица на Cargopedia от 5 декември се вижда, че цените на двете горива – дизел и бензин – са по-евтини от нашите в Северна Македония, Малта и Турция. Дори отстъпката от 25 ст. в България не променя много картината.
В Турция и двата вида гориво са по-евтини, дори и като приспаднем отстъпката.
В Република Северна Македония като извадим 13 евроцента от цените на най-евтиното гориво в България - в случая на бензин А-95, се оказва че у нас той струва 1,222 евро - или с 0,148 евро по-евтино от македонския бензин. Но ако сравним и цените на дизела, се оказва че в РСМ той е по-евтин с 0,227.
За цените в Малта важи същият принцип - с отстъпката бензинът им би станал малко по-скъп от нашия - с 0,113 евро, но пък дизелът е значително по-евтин - с 0,395 евро.
Защо цената на дизела има значение
Цената на дизела в случая е по-важна, тъй като потреблението на дизел е около 60% от потреблението на горива, с леки вариации. Затова по-евтиния дизел в Малта и РСМ и то с повече отколкото е разлика при бензина в сравнение с България има по-голямо тегло в микса от горива.
В резултат със сигурност може да се заключи, че средната цена на горивата в Малта и РСМ е по-ниска от тази в България.
В случая е важна цената на горивата в Малта, тъй като е членка на ЕС, докато РСМ и Турция не са. Затова за Малта и България ще бъдат направени по-подробни изчисления, като в микса с горива към бензина и дизела бъде добавен и пропан-бутана (или LPG, както го водят в международните статистики).
Промяна на цените по бензиностанциите
От българския Национален статистически институт (НСИ) могат да бъдат видени продажбите на трите вида горива (виж тук), като последните данни - за ноември 2022 г., сочат, че от общите продадени количества горива дизелът е 66%, бензинът - 16% и LPG - 18%. Като се вземат под внимание цените от таблицата по-горе излиза, че в България средно литър гориво струва 1,34 евро.
За Малта достъпните данни за потреблението са от август 2022 г., тъй като промените в съотношението между трите вида горива са бавни, могат да бъдат смятани за актуални. Тези данни сочат, че дялът на дизела е 61%, на бензина - 30%, а на LPG - 9%. Съответно сметката с цените в таблицата горе (за LPG от друг източник цената е 1 евро за литър - б.р.) сочи, че в Малта средно литър гориво струва 1,23 евро. Следователно горивата са по-евтини от тези в България.
Да сверим каква е била ситуацията преди месец и преди две седмици – когато са двете предишни изказвания на министър Алексиев.
На 21 ноември според Cargopedia (тук) бензинът в България е струвал 1,379 евро (без отстъпката), а дизелът – 1,634. По това време в Малта са били по-ниски от нашите – 1,326/1,197 в Малта.
За съжаление, няма запазени данни на Cargopedia от началото на ноември. Но на 10 октомври (тук) цените са били следните: България – 1,434/1,610, Малта – 1,333/1,203 - отново по-евтини от българските.
Данни от сайта es.fuelo.net (тук) от 2 ноември, където цените са дадени в левове. Според този сайт в Малта отново горивата са били по-евтини от тези в България.
В тези последни сравнения също по-скъпият дизел в България, и то повече от отстъпката, която се дава у нас, прави средната цена на горивата по-висока.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Съгласно посоченото по-горе твърдението, че България има най-евтините горива в Европа (ЕС) е НЕВЯРНО, тъй като в Малта, която е членка на ЕС, са били по-евтини. По-ниски от българските са цените на бензин и дизел в Турция, и често пъти в Република Северна Македония.
С оглед на доходите покупателната способност в България по отношение на горива е сред най-ниските в Европа. Изчисления показват, че докато българинът може месечно да купи 508,75 литра А-95 със средната си нетна заплата от 687,83 евро (1342,45 лв.), в Малта хората със своя среден доход от 4620 евро (3527 евро нето), могат да заредят колите си с 2642 литра. В Исландия, страната с най-скъпите горива в ЕС, гражданите могат с месечната си заплата да купят 1301 литра бензин. Средната заплата в страната, според tradingeconomics.com, e 5156,41 евро или 2790,79 евро след облагане.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
3