Продажбите на нови автомобили в ЕС се свиха през май 2024 г. с 3,0%, докато регистрираните нови автомобили в България се повишиха с 1,8%, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през петия месец на годината с 3% до тримесечно дъно от 911,7 хиляди броя след ръст с 13,7% през април. Спад отчетоха три от четирите водещи автомобилни пазара в ЕС, като този в Италия се сви с 6,6%, в Германия - с 4,3% и във Франция с 2,9%, докато в Испания регистрацията на нови автомобили нарасна с 3,4 на сто.
Отнемат регистрацията на коли със свалени катализатори
Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България са нараснали през май с 1,8% спрямо същия месец година по-рано, достигайки 3 226 броя.
В рамките на първите пет месеца на 2024 г. автомобилният пазар в ЕС обаче отбеляза растеж с 4,6% спрямо същия период на предходната година до близо 4,6 млн. броя новорегистрирани автомобили, като в Германия беше отчете растеж с 5,2%, в Испания с 6,8%, във Франция с 4,9% и в Италия с 3,4 на сто.
В България регистрацията на нови автомобили пък нарасна през периода януари - май с цели 37% до общо 18 947 броя.
Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)
През май продажбите на нови електрически автомобили в ЕС отбелязаха спад от 12% до 114 308 броя, като техният пазарен дял се сви до 12,5% от 13,8% година по-рано. Въпреки че продажбите на електромобили в Белгия и Франция скочиха съответно с 44,8% и с 5,4%, продажбите им в Германия спаднаха с цели 30,6%, а в Нидерландия - с 11,7%.
В същото време регистрацията на нови plug-in хибридни автомобили се понижи през май с 14,7% до 59 333 броя, като продажбите им в Белгия се свиха с цели 36,6%, а във Франция - с 19,4%, докато в Германия отбелязаха слабо повишение с 1,7%.
Продажбата на хибридни автомобили обаче нарасна през май с 16,2% до над 272 500 благодарение на скок с 38,3% във Франция, с 25,4% в Испания и със 7,4% в Италия при слабо понижение с 0,7 в Германия. Техният пазарен дял продължава да се увеличи като през май достигна близо 30% от 25% през май 2023 г.
Защо американците не искат да си купят електрическа кола
По този начин пазарният дял на хибридните автомобили остава втори след този на продажбите на нови автомобили с бензинови двигатели, който пазарен дял достигна през май 35,5%. Продажбите на бензинови автомобили спадна през май с 5,6% на годишна база, а на дизеловите коли - с цели 11,4%, с което техният общ пазарен дял се сви до 48,5% от 52,1% година по-рано.
Подобно на общата тенденция в ЕС на понижение на продажбите на електромобили през май, в България техните продажби се свиха с 11,9% до 118 броя от 134 броя, продадени година по-рано. Регистрация на нови хибридни автомобили в България обаче скочи през май с цели 34,5% до 74 броя.
В България известно намаление бележат продажбите на бензинови автомобили (понижение с 1,5% до 2241 броя), но продажбите на дизелови автомобили скочиха с 9,9% спрямо година по-рано (747 броя).
Пазарен дял на различните видове автомобили в ЕС
Междувременно редица водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха спад в продажбите през май 2024 г. с изключение на "Фолксваген".
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се повишиха през май с 1,6% на годишна база, като в същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял до 27,3% от 26,0% през май 2023 г., запазвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) обаче отчете понижение с 5,4% при продажбите на нови автомобили през миналия месец, което доведе до намаление на пазарния ѝ дял до 10,8% от 11,0% година по-рано.
Понижение през май с цели 17,7% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше отчетено по-скромно намаление с 3,6 на сто.
Понижение с 6,9% беше отчетено от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Toyota Group обаче отчете ръст на продажбите в ЕС с 13%, докато продажбите на Ford се свиха с цели 17,8 на сто.
Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък се сринаха през май с цели 34,2% (до едва 14 568 броя) спрямо година по-рано, като пазарният дял на компанията на Илон Мъск се сви до едва 1,6% от 2,4% през май 2023 г.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0