Година по-рано общият брой на изцяло електрическите леки автомобили у нас е бил 2537, а хибридите – 16 116, сочат данните на МВР в портала за регистрираните ППС по вид и гориво през юли 2021 г. Изчисленията показват, че броят на изцяло електрическите леки автомобили се е увеличил с почти 82%, а на хибридите – с 58%.
Увеличението им в страната е в синхрон с европейската тенденция. Общо предимство от използването им е по-чист въздух в градовете, по-малко шум и намаляване на емисиите в подкрепа на общата борба с климатичните промени. В много страни стимулирането на електрическата мобилност започва с финансово подпомагане за закупуването им. У нас за физическите лица подобна мярка няма, макар от години от подобно подпомагане да се ползват централната администрация, териториалните й подразделения и общинските администрации по специална инвестиционна програма на Националния доверителен екофонд (НДЕФ). До миналата година НДЕФ подпомагаше и закупуването на хибридни автомобили, но тазгодишната схема е насочена само към изцяло електрически превозни средства като отпусканите суми са между 20 000 и 40 000 лева в зависимост от модела и големината им.
Освен общите екологични ползи, за шофьорите на електромобили у нас има редица лични предимства, сред които безплатно паркиране в синя и зелена зона, освобождаване от данък и нисък разход за зареждане, особено актуален в контекста на поскъпващите горива. Кореспондентите на БТА в страната потърсиха информация за картината у нас – има ли достатъчно зарядни станции, може ли да се ползва предимството за безплатно паркиране навсякъде и мнението на шофьорите какъв е разходът при ползването на автомобил с електрически двигател. Освен популярните призиви за финансови стимули за закупуването на електромобили и повече зарядни станции, собственици на електромобили споделиха и по-нестандартни идеи за повишаване на електрическата мобилност у нас, сред които възможност да се движат в бус лентите, зелен номер, който да ги отличава вместо стикери за безплатно паркиране инвестиране в соларни паркове за зареждане на електромобили, с което да се постигне микс на енергията или цялостно „позеленяване“ на зарядните станции.
Къде се карат електромобили?
Към 1 юни тази година в община Пловдив има регистрирани малко над 300 000 превозни средства, от които под 1 процент - 2500 са електрически или хибридни, съобщи заместник-кметът по транспорт Тодор Чонов. По думите му се очаква техният брой да се увеличава постоянно докато изцяло заменят колите с двигатели с вътрешно горене. Този вид транспорт има специфични изисквания за организацията и изграждането на достъпна и удобна инфраструктура за зареждане, отбеляза Чонов. Според него общината не би могла самостоятелно да отговори на бързонарастващите нужди на електрическата мобилност в града и "приветства частната предприемчивост".
Около 30 електромобила са регистрирани в общинското предприятие „Градска мобилност“ в Сливен, каза пред репортер на БТА Димитър Пантелеев, директор на предприятието. Според него има тенденция към увеличаване на електромобилите, като до миналата година в Сливен са били пет-шест.
istock
Само четири електромобила са регистрирани в Шуменска област през 2020 г., а през следващата година – още десет. Към 7 юли 2022 година регистрираните електромобили в областта са 32, съобщиха за БТА от пресцентъра на Областната дирекция на МВР. По улиците на Шумен е изключителна рядкост да се види електромобил за разлика от хибридните автомобили, които са значително повече. Собственици на подобни автомобили коментираха пред репортер на БТА, че също предпочитат да шофират на ток, основно в рамките на града, и биха си закупили електромобили след изграждането на достатъчно на брой зарядни станции в страната. Коментираха, че такива би трябвало да има и на всички бензиностанции, тъй като зареждането с ток също се заплаща.
Справка на БТА в портала за отворени данни показа, че в сектор „Пътна полиция“ в Русе са регистрирани 26 електромобила, като от тях 15 са нови, а 11 – употребявани. Единайсет са регистрираните електромобили в Кюстендилска област, показа справка в КАТ. Електромобилите във Варна са близо 180, повечето от тях са нови като хибридните коли са почти двойно повече - около 270.
Само четири електрически автомобила са регистрирани в КАТ в Монтана, всички регистрации са от началото на тази година, съобщи началникът на службата Елвис Иванов. Не се води статистика за регистрираните хибридни автомобили, но има такива, уточни той.
В област Хасково 31 са регистрираните изцяло електрически автомобили. Броят на хибридите е почти двойно повече – 61. В община Хасково регистрираните до края на миналата година електроавтомобили бяха осем, а тази година в общинската данъчна служба са вписани още девет, което очертава една сериозна тенденция, казаха от пресцентъра на общината.
В Разградска област има около 100 хибрида и заводски произведени електромобили, каза за БТА Румен Иванов, управител на фирма от Исперих, която от 2013 година се занимава основно с преоборудване на стандартни коли в електромобили. Като ползвател на такова превозно средство и човек, ангажиран с дейността Иванов е убеден, че електрическите коли са само от полза за хората, нямат недостатъци, а само предимства.
На територията на Областната дирекция (ОД) на МВР Стара Загора регистрираните електромобили и хибриди са 688. Най- много са регистрираните в сектор „Пътна полиция“ Стара Загора – 461, съобщиха за БТА от пресцентъра на ОД на МВР.
В област Търговище около 30 са регистрираните електромобили и хибриди, както и електрически мотоциклети, съобщиха от сектор „Пътна полиция“ на КАТ за БТА. По данни на администрацията в „Местни данъци и такси“ към Община Търговище има регистрирани седем автомобила, от които четири са придобити през 2
istock
В Кърджалийско има четири електрически автомобила, един от които в Джебел и близо 70 хибридни, сочи справка в Портала за отворени данни, направена за БТА от отдели „Местни данъци и такси“ към общинските администрации в областта. Има и една общинска администрация – Момчилград, която е направила постъпления за закупуване на електрически автомобил чрез НДЕФ, обясниха за БТА от там. В общината все още няма изградена станция за зареждане на въпросните автомобили, но при закупуването на такъв ще се придвижи и въпросът с изграждането на зареждаща станция.
Нараства броят на електрическите автомобили във Велико Търново. Проучване на БТА показа, че собственици на фирми, свързани с охранителна дейност, разносни и ремонтни дейности предпочитат подобна инвестиция. Хората проявяват интерес към електрическите автомобили, защото поне засега цената на застраховката „Гражданска отговорност“ за тях е колкото на малолитражните автомобили, независимо от мощността, коментира за БТА застрахователят Илиян Яков.
Електромобилите в област Смолян все още са единични бройки, около десетина автомобила, посочи Стоян Бочуков, представител на фирма, която е монтирала единствените за областта бързи зарядни станции. Инсталирането на бързозарядни станции всъщност е насочено към обслужване на туристи и транзитно преминаващи през региона собственици на електрически автомобили, допълни бизнесменът. Сред собствениците на електрически автомобили в областта е и Община Смолян.
Регистрираните електрически автомобили в сектор „Пътна полиция“ към Областната дирекция на МВР в Благоевград са 25, сочи статистика от Портала за отворени данни. Регистрираните хибридни автомобили в областта са близо три пъти повече – 71. През последните 7-8 години се увеличава интересът към хибридни автомобили за разлика от 2006 г., когато навлязоха на българския пазар, каза за БТА Васил Новоселски, управител на комплекс „Монца“ край Благоевград, който е официален представител на автомобилите от японска и френска марка. В последните години обаче мненията и настройката на хората коренно се промениха и в момента всеки търси хибридна система, отбеляза той. Според него в момента леко колебание има при електрическите автомобили, тъй като на този етап са изключително скъпи.
Паркират ли навсякъде безплатно?
На територията на Столична община от предимството могат да се ползват собствениците на изцяло електрическите превозни средства, електрически превозни средства с горивна клетка и двуколесни пътни превозни средства.
Във Варна собственците на електромобили имат привилегията да паркират без да плащат в синята зона.
Безплатно паркиране в цялата синя и зелена зона за електромобили е въведено в община Бургас. Могат да го ползват всички собственици, чиито автомобили са с изцяло електрическо захранване и нямат двигател с вътрешно горене, което изключва хибридите. Те трябва да подадат заявление в община Бургас и срещу талон и лична карта получават стикер за безплатно паркиране, обясни за БТА Андрей Румчев, директор на общинско предприятие "Транспорт".
istock
В нито една от 11-те общини в Монтанско няма отстъпки за паркиране в сини зони на електромобили, няма и други преференции, установи проверка на БТА.
"Все още работим със старата наредба за организация на движението на територията на общината, където не са заложени облекчения за ползвателите на електромобили в Кюстендилска община. Предстои обаче наредбата скоро да бъде актуализирана", казаха от общинската администрация в Кюстендил.
В Русе собствениците на електромобили паркират безплатно в платените зони и са освободени от данък върху превозното средство.
За да стимулира повече хора да си закупят електромобили Община Стара Загора е освободила от заплащане на годишен данък собствениците на електромобили, съобщи за БТА Иван Иванов, началник отдел „Местни данъци и такси“. Срещу заявление в рамките на до 10 дни притежателят на електромобил получава специална карта за безплатно паркиране, посочи секретарят на община Стара Загора Делян Иванов. Отстъпките не са валидни за собствениците на хибриден автомобил.
Собствениците на електромобили са освободени от заплащане на такса в синята зона в Сливен, каза за БТА Димитър Пантелеев, директор на общинското предприятие „Градска мобилност“ в Сливен. За да се ползва привилегията, е необходима регистрация в системата, като автомобилите трябва да са с нулеви вредни емисии, тоест чист електромобил. След подаване на заявление, се прави проверка и тогава колата се вписва в системата, поясни той. По думите му голямо улеснение за собствениците на такива коли ще бъде създаването на единна национална система, където да се регистрират и да имат възможност да паркират в различните градове, без да бъдат таксувани. В момента за това е необходимо да се подава заявление във всяка една община.
Община Ямбол вече е освободила от данъци и такси паркирането на електромобили в синята зона в града. Издадени са 17 „зелени талона“ за свободно паркиране на собственици на електрически автомобили, каза за БТА директорът на Общинското предприятие „Платени зони за паркиране и общински пазари“ Евгени Пенев. По думите му собствениците на електрически возила в Ямбол са предимно хора, занимаващи се с ремонт или продажба на автомобили.
istock
Има ли достатъчно зарядни станции?
Липсата на достатъчно станции за захранване на електромобили е основен проблем, коментира за БТА Румен Иванов, собственик на електрически автомобил от Разград. По думите му процедурата за изграждането им е тромава, а това затруднява и не насърчава хората да си купуват електромобили. В Разград работят две зарядни станции - едната е на паркинга до Археологическия резерват "Абритус" и е удобна за използване и от преминаващите туристи от съседна Румъния и други държави. Втората станция е на паркинга до Средношколското общежитие, обясни за БТА зам.-кметът Мирослав Грънчаров. Той отбеляза, че според данни на фирмата, монтирала станциите, те не са много използвани. Завишаване на потреблението на станцията в центъра на Разград се забелязва основно в дните, когато има мачове на Лудогорец, което говори, че се използват основно от шофьори от други градове, обясни Грънчаров.
В Исперих има само едно място за зареждане на електрически автомобили.
Във Велико Търново общински зарядни станции няма. Намеренията на общината са да постави такива на два новоизграждащи се буферни паркинга в двата края на града и на точка в централната част, но това ще стане на базата на броя на електрическите автомобили, които се ползват в града, съобщиха от пресцентъра на общината.
В областния град Монтана все още няма зарядни станции за електрически автомобили. В региона има изградени две зарядни станции, като и двете са в курортния град Вършец – едната в хотел, а другата в завод.
Защо купуваме по-малко елетромобили у нас
В Ямболска област към момента има изградени само три зарядни станции за електромобили – в два автосервиза в Ямбол и Елхово, и на бензиностанция на автомагистрала „Тракия“. В региона обаче вече има заявен инвеститорски интерес за изграждане на мрежа от зарядни станции, съобщи за БТА областният управител на Ямбол Васил Александров. Предвидено е първото зарядно устройство от мрежата да бъде монтирано в непосредствена близост до сградата на областната управа. „Считаме, че чрез създаването на по-лесен достъп до зарядни станции за електромобили, ще успеем да повишим интереса към тяхното използване“, коментира областният управител.
От кметството в Русе съобщиха за БТА, че в града има само една действаща зарядна станция-паркомат, собственост на общината. Предстои изграждането на още шест, като от местната управа нямат информация за броя на частните зарядни станции в града.
По думите на Андрей Румчев, директор на общинско предприятие "Транспорт" в Бургас на територията на града има 27 зарядни станции за електрически превозни средства. "Част от тях са по проект на общината, други са поставени от автомобилни дилъри, имаме и такива изцяло финансирани от общинския бюджет. Анализите показват, че има нужда от надграждане на мрежата. В момента изготвяме карта с точки за поставяне на нови такива устройства. Идеята е да обхванем целия периметър на община Бургас с всичките му съставни селища, имайки предвид и че няколко от кварталите на Бургас са разположени близко до морето и са посещавани от много туристи. Община Бургас е отворена за партньорство, има интерес от няколко компании и всеки производител и оператор на такъв тип станции може да заповяда, ако има инвестиционно намерение", коментира Румчев.
Във Варна за публично ползване са предоставени 22 двойни зарядни станции, разположени на територията на синята зона в центъра на града. По думите на Младен Иванов, директор на общинското предприятие "Паркинги и синя зона" засега не се предвижда да се правят нови, а зареждането на колите е безплатно.
istock
Колко е разходът - мнението на шофьорите?
За мен зареждането е напълно безплатно, тъй като имам фотоволтаици в имота си, сподели собственикът на електрическа „Тесла“, стоматологът Николай Колев от Хасково. Много съм доволен откакто имам автомобила, не искам да чуя за никакъв друг конвенционален на бензин или дизел, каза Колев.
Четири са електрическите таксита в Хасково – три са хибриди, а едно е изцяло електрическо. По думите на шофьор зареждането с ток съответства ценово на разход от 4 на сто бензин.
Вече пета година Иван Иванов от Разград не кара кола с нормален двигател, а електромобили. Пенсионираният „автоманиак“, както сам се определя, е собственик на четири такива коли, купени от любопитство и заради икономичната поддръжка. Смята, че в региона няма достатъчно зарядни колонки, но не е засегнат, защото притежава зарядно устройство в дома си. По думите му зареждането вкъщи е много по-икономично, като на нощна енергия разхода за 100 км е 2 лева, а при нормални цени на дневна енергия - 4 лева. За Иванов е по-важно да има изградени станции на повече места в страната, за да си позволи по-дълги преходи и да е спокоен, че ще се придвижи безпроблемно от единия до другия край на България.
Колко струва зареждането на електромобил в гаража
Манол Пейков, собственик на голямо издателство в Пловдив, шофира електромобил от девет месеца. Купува го защото е привърженик на екологичните решения, има собствена зарядна станция на паркинга на офиса си, откъдето получава 85 на сто от заряда за автомобила си, разказа той за БТА. Според него по-добър е вариантът за зареждане в дома, защото цените на битовата електроенергия са по-ниски. По думите му ако един дизелов автомобил харчи между 25 и 45 лева за 100 километра, неговият автомобил, при зареждане на личната му станция, изразходва 5 лева на 100 километра, а на частни станции - между 10-12 лева.
Зареждането на станции е близо пет пъти по-скъпо от това да си заредиш автомобила у дома, каза за БТА Исак Диамандов, собственик на електрически автомобил в Кърджали. Причината е разликата в цената на тока за бита и промишления, както и надценката за печалба на собствениците на такива станции. „На станция цената е около лев на киловат, докато у дома тя е между 0,15 лв. – нощна и 0,25 лв. - дневна електроенергия на киловат“, обясни Диамандов. Неговият автомобил е с характеристика за изминаване с един заряд на батерията на минимум 250 км извънградско и 300 км в града. И изчислява, че ако зарежда на нощна тарифа колата му изминава 100 км с разход между 1,50 лв. и 2,00 лв.
"Една от привилегиите е ниският разход, второ - освободен съм от плащане на годишен местен данък", каза за БТА Цветан Макавеев, собственик на електрически автомобил от Бургас. Неудобството е, че от Бургас до София не мога да стигна с един заряд, обикновено е достатъчен колата да измине около 300 километра, а по магистралата няма изградени достатъчно зарядни устройства. Оказва се, че най-трудното е захранването", добави той.
„Батерията помага за намаляване разхода на гориво, по-старите батерии по-малко, а по-новите повече“, сподели Ивайло Христов от Монтана – собственик на автомобил тип хибрид, който се движи електричество и бензин. Той уточни, че неговата кола е на 18 години, батерията е стара и се зарежда при движение по инерция и при спирането на автомобила. Разходът на бензин е от 4,6 до 5,5 литра на 100 километра, макар че по документите на колата трябва да е от 3,5 до 5,0 литра. Христов коментира, че хибридите с по-нови батерии имат по-нисък разход, понеже по-новите батерии издържат повече. Той би си купил и по-нова кола тип хибрид, но го спира цената.
Ползите от електромобила са големи - ниски разходи за поддръжка и гориво, коментира за БТА собственикът на такава кола Свилен Максимов от Русе. "Накладки почти не се сменят, няма ремъци – например ангренажен, както и масло", обясни той. По думите му в зависимост от модела електромобил и начина на шофиране разходът на електроенергия е от 15 до 30-40 киловатчаса на 100 километра. "С едно зареждане с моя електромобил мога да измина между 300 и 400 километра, като това зависи от начина на шофиране", обясни той.
istock
Борис Попов, управител на една от големите охранителни фирми във Велико Търново, разказа за БТА, че е инвестирал в три електромобила преди три години и резултатът е добър за бизнеса му. Никога повече не бих си купил автомобил с бензинов или дизелов двигател, бъдещето е в електрическите автомобили, посочи той и допълни, че вече се произвеждат батерии с по-висока плътност, които ще позволят да бъдат преминати около 600-700 километра след едно зареждане със същите киловати и обем, който заемат и сега в автомобилите. Технологиите напредват изключително бързо, интересът към този вид транспорт нараства, затова и държавата трябва да е готова да отговори на интереса, поощрявайки и мотивирайки хората да се ориентират в тази посока, посочи той. По думите му освен липсата на данък, като поощрение за този екологичен транспорт, е нужно да бъдат изградени повече зарядни станции, дотирани от общините.
Екологичността на хибридните автомобили е основен мотив и на един от 70-те собственици на тези возила в област Благоевград Янислава Вангелова. Отделно автомобилът е безшумен, разходите, свързани със зареждане на гориво са намалели поне три пъти, което води до икономии, коментира пред репортер на БТА Вангелова. Първоначално семейството й решава да закупи електрически автомобил, но в онзи момент ги спира ограничената възможност да зареждат, поради ограничения брой зарядни станции, допълни тя.
Европейските перспективи
Вярвам в прогреса и в това, че в бъдеще голяма част от автомобилите ще бъдат електрически, но това не трябва да се налага насила, каза за БТА евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП), който е член на Комисията по транспорт в Европейския парламент (ЕП). Той добави, че е гласувал против пълната забрана на производството на двигатели с вътрешно горене от 2035 г., която смята за преждевременна и ненужна. „Вярвам, че значителна част от мобилността в бъдеще ще принадлежи на електрическите автомобили. Наред с това обаче аз вярвам в пазара и знам, че тогава когато електрическите автомобили станат по-добри от тези с бензин и дизел, хората сами ще започнат да ги купуват“, коментира евродепутатът. Според него, когато една технология, която още не е развита достатъчно, бъде наложена насила, то „създаваме предпоставки тя да стане непосилно скъпа, особено за страни като България, а и недостъпна, не само заради цената“.
Новаков отбеляза, че трябва да бъде изградена инфраструктура за зареждане на електромобилите и цените да са поносими за всички клиенти, включително и за тези от Източна Европа. Освен това трябва да имаме решение какво ще правим с батериите, които след 10-12 години ще трябва да се рециклират. „Има региони, в които в скоро време няма да има изградени зарядни станции – там единственият начин за хората е да се придвижват с автомобил на бензин или дизел. Това означава да обречем цели селски региони на липса на какъвто и да е транспорт“, смята Новаков. Евродепутатът добави, че забраната за производство на двигатели с вътрешно горене ще доведе и до закриване на работни места, включително и в България, където има заводи, в които се изработват компоненти за такива двигатели.
istock
„За да поощри преминаването към електромобили, ЕК ще изисква 27-те страни членки да увеличат капацитета за зареждането им. Това е една много амбициозна цел и сериозно предизвикателство,“ коментира пред БТА председателят на Българска петролна и газова асоциация Живодар Терзиев.
За да се стимулира масовото въвеждане на електрически превозни средства, Регламент за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива ще изисква от държавите членки да гарантират, че станции за електрическо зареждане на леки и товарни автомобили са инсталирани на всеки 60 км по основните пътища до 2025 г. Живодар Терзиев изрази пред БТА съмнения, че това е постижимо в определените кратки срокове, както и опасения, че петролният бизнес няма да е основният играч на пазара на електрическа енергия за транспорта.
За да предлага една бензиностанция зареждане на електромобили са необходими договор с електроразпределително дружество и зарядна станция, която трябва да купува с ден напред ток и да плаща глоба, ако има различно количество за деня. Други сериозни проблеми са липсата на изградена инфраструктура и цената на тока, която се променя. Напълно възможно е да бъде определен и акциз, прогнозира Живодар Терзиев.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
1