Възможността за спиране на нарушители с тези автомобили и възможността за налагане на наказанието на място цели превантивен ефект върху извършването на нарушения, с които се създава непосредствена опасност на движението. Подобна практика се използва в цял свят, в това число в множество държави – членки на ЕС, дори без наличието на регламентация в тази насока, пише в мотивите към проекта. За пример се дава Гърция, където тази система работи добре.
Друга промяна предвижда, когато чрез камери е заснето управление на превозно средство, за което няма сключена застраховка „Гражданска отговорност“, на собственика се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител, с който се налага глоба или имуществена санкция, в размер, определен за съответното нарушение.
В 14-дневен срок от получаването му собственикът, на когото е издаден електронният фиш, заплаща глобата. По отношение на електронните фишове се прилагат условията и редът за издаване, връчване, възражение, обжалване и заплащане, предвидени в Закона за движението по пътищата, без възможността за подаване на писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението.
istock
Проектът предвижда регламентиране на зони, в рамките на които да важи ограничаване на скоростта от 30 км/ч за всички пътни превозни средства. Зоните от този вид целят ограничаване движението на МПС с висока скорост, особено ако такива зони са обособени в гъстонаселени райони. Още повече, че в рамките на проекта „Visio Zero” е доказано, че намаляването на вероятността от настъпване на ПТП с летален изход при движение на МПС с 30 км/ч е значително по-малък, отколкото ако ППС се движи с 50 км/ч. По този начин се постига намаляване на спирачния път от 40 метра при 50 километра в час на 18 метра при 30 километра в час.
Защо „Гражданска отговорност“ не покрива реалните щети
Обособяването на такива зони може да бъде извършено в части от населени места, където броят на ПТП, загинали и ранени е повишен.
Предложено е прецизиране по отношение на категориите превозни средства. Предлага се категория Т – колесен трактор, да отпадне, тъй като за управление на колесен трактор или други самоходни или селскостопански машини от Министерството на земеделието се издава правоспособност за работа.
БГНЕС
Предлага се отмяна на изискването за поставяне на стикер на знак за сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и да се носи контролен талон към знака. Със законопроекта се предлага и по-детайлна законова регламентация на издаваните разрешения за провеждане на допълнително обучение за възстановяване на контролни точки.
Предлагат промени в регистрацията на коли
В Закона за движението по пътищата е регламентирано, че ППС трябва да бъдат оборудвани с пожарогасител. В него обаче не са поставени изисквания по отношение броя, вида на пожарогасителите и количеството на гасителното вещество, с които следва да бъдат заредени пожарогасителите, в зависимост от категорията на превозното средство, като също така не е регламентирано и изискване за извършване на обслужване на тези уреди.
Средно на годишна база възникват около 2100 пожара в ППС, в резултат на които се унищожават около 1100 леки автомобила, 150 товарни МПС и около 60 автобуса. Тези пожари на годишна база заемат приблизително около 25 % от регистрираните пожари със загуби и около 6 % от всички пожари. Пожарите в ППС се характеризират с бързо разпространение, а възникването на събитието извън населените места увеличава времето за реакция на службите за пожарна безопасност и защита на населението.
Във връзка с горното с проекта е предложено създаването на изисквания към оборудването на превозните средства с пожарогасители.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
2