Който днес си купува кола в Германия, обикновено я кара 5 до 7 години преди да я смени с по-нов модел. „В бъдеще обаче автомобилите ще се променят на всеки 3 месеца“, казва за "Дойче веле".Клаус Грубер, експерт по автомобилен софтуер от консултантската компания PwC Strategy. Той уточнява, че подобно на смартфоните или лаптопите в бъдеще автомобилите ще се нуждаят често от обновяване на софтуера и от нови функции, свързани със сигурността.
Грубер е съавтор на ново изследване за бъдещето на автомобилната промишленост. Според него, разходите за развитие на софтуер за новите модели автомобили ще се удвоят през следващите 10 години. Близо 45% от тях ще погълнат новите технологии за автономно управление на автомобилите, се посочва в документа.
Колата на бъдещето ще се задвижва електрически, ще бъде омрежена и „интелигентна“, т.е. ще се движи автоматизирано. Освен това ще има и дигитални бордови системи за развлечение, а за нуждите на платформите за споделено каране (Carsharing) ще бъде необходим и допълнителен софтуер.
В днешните автомобили са вградени десетки електронни устройства за управление на различните компоненти – двигателя, климатичната инсталация или електрическите стъкла. В бъдеще тези отделни устройства ще бъдат обединени в по-малко на брой, но по-мощни компютри, тъй наречените домейн-контролери. „Тези централни компютри ще бъдат мозъкът на колата и ще управляват всички нейни функции“, обяснява Грубер.
С помощта на вграден мобилен чип и през 5G-мрежата „Over the Air" софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, както това днес правят например смартфоните. Това ще направи посещенията в сервиз напълно излишни, казва още експертът.
istock
Ако дадено мобилно приложение за смартфон не работи или откаже внезапно, това не е чак толкова опасно. Но в една кола това може да има тежки последици. Затова софтуерът за автомобили, които превозват пътници, трябва да е изключително сигурен, здрав и надежден.
Какви разходи спестяваме с покупката на електромобил
Всеки, който ползва компютър, знае, че софтуерните компании не са решили всички съществуващи проблеми. Затова Клаус Грубер предлага фирмите от бранша да се кооперират. „Автомобилната промишленост и нейните доставчици трябва да се кооперират с технологичните концерни, за да могат да предложат всички тези нови функции под формата на един качествен и надежден продукт“, посочва той.
Германският експерт смята, че в крайна сметка ще бъдат разработени две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Познаваме тази картина от компютрите, които работят с една от три възможни операционни системи, или от смартфоните, които в основи линии използват една от две съществуващи операционни системи.
istock
„Тесла например вече обяви, че смята да лицензира свой собствен софтуер за автономни автомобили и по възможност да го предлага също и на конкуренцията. Именно превъзходството на американската компания в тази сфера обяснява защо нейната пазарна капитализация от 670 милиарда долара междувременно е три пъти по-голяма, отколкото тази на Фолксваген, Даймлер и БМВ взети заедно.
5000 евро субсидия за електромобилГерманските автомобилни фирми обаче вече също работят над свои собствени операционни системи, които отчасти дори вече монтират на новите си модели. В това отношение БМВ е първенец – от 2018 година баварците използват собствената си операционна система BMW OS 7. Мерцедес в момента разработва платформата MB.OS, а Фолксваген изгражда подразделение за разработване на собствена операционна система, която ще се нарича VW.OS. Освен това в сътрудничество с Майкрософт автомобилният производител от Волфсбург работи върху собствен облак за автомобилен софтуер.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0