Цената на барел американски лек суров петрол падна под 0 долара за барел в понеделник за първи път в историята.

Това е тревожен знак за безпрецедентното глобално енергийно пресищане
, тъй като пандемията на коронавирус спря пътуванията и ограничи икономическата активност.
 
Фючърсите на West Texas Intermediate, или WTI, са еталонът за цените на суровия петрол в САЩ. Фючърсите с доставка през май снощи се търгуваха на отрицателна територия с цена от минус 37,63 долара, съобщава Ройтерс.

Сривът на цените на суровите фючърси за Къшинг няма непременно да се превърне в срив в цените по бензиностанциите, заяви Том Клоза, ветеран анализатор в Oil Price Information Services.
 
„Цените на бензина и дизела ще продължат да се понижават през май, но не бива да заключаваме, че горивото ще се раздава без пари”, каза Клоза.
 
При последните по-ниски цени на петрола, типичното американско семейство вероятно ще спести около 150 до 175 долара този месец от своите покупки на гориво, каза той.

istock
istock

Цената на барел суров петрол варира в зависимост от фактори като предлагане, търсене и качество. Снабдяването с гориво е много над търсенето, тъй като коронавирусът принуждава милиарди хора да спрат да пътуват.
 
Поради свръхпредлагането резервоарите за съхранение на WTI стават толкова пълни, че е трудно да се намери място за складиране. Американската администрация за енергийна информация заяви миналата седмица, че складирането в Къшинг, Оклахома, сърцето на мрежата от тръбопроводи в САЩ, е било около 72% пълно към 10 април.
 
„Вече няма налично място за съхранение, така че цената на стоката е реално никаква“, казва Боб Яугер, директор на фючърсите в Mizuho в Ню Йорк. "Така че, когато цената е минус един долар, ще ви платят долар, за да извадите петрола от склада."

Има ли картел с цените на бензин и дизел

Падането на цените се дължи отчасти на начина, по който се търгува петролът
. Фючърсният договор е за 1000 барела суров материал, доставен в Къшинг, където енергийните компании притежават резервоари за съхранение с капацитет около 76 милиона барела.
 
Всеки договор се търгува за месец, като договорите за май се търгуват до вторник. Инвеститорите, държащи майски договори, не искаха да поемат доставката на петрола и да понесат разходи за съхранение и в крайна сметка трябва да платят на хората, за да го продадат.

istock
istok

Фючърсите за юни, с доставка след месец, все още се търгуват за над 20 долара за барел, но ценовата катастрофа показва, че повечето места за съхранение са запълнени.
 
За авиокомпаниите спадът на цените ще направи полетите по-евтини, но в момента и без това полети почти няма или се извършват почти с празни самолети, тъй като хората остават вкъщи поради коронавируса.
 
Падането на сурови фючърси също показва, че пазарът не очаква авиокомпаниите да добавят обратно много полети към своите отслабени мрежи скоро, каза анализаторът на Реймънд Джеймс от Savanthi Syth.

Около 30 милиона барела на ден - което доскоро беше 30% от глобалното търсене - са били сложени на склад в света през последните два или три месеца.
 

istock
istock

Дори ако търсенето се върне към нивата отпреди вирусната епидемия, ще отнеме много време, за да бъде потребен всичкият складиран в момента суров петрол.
 
„Това, което ви казва енергийният пазар, е, че търсенето няма да се възстанови скоро и има недостиг на предлагане“, казва Кевин Фланаган, анализатор в Wisdomtree Asset Management в Ню Йорк.
 
Цената на фючърсните договори за суров петрол през юни също рязко спадна в понеделник - с 18.4% до $20.43 за барел. Това е по-надеждната представа за това как търговците мислят за потребителското търсене на енергия в близко бъдеще. Не под нулата, но падаща бързо.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg