Това са може би най-нежеланите сувенири от почивка в чужбина – глобите за пътни нарушения, като неправилно паркиране или превишена скорост. Нарушенията на пътя обикновено се наказват много по-строго в чужбина, отколкото у нас. Въпреки това, колкото и внимателно да шофира човек, на всеки се случва да допусне грешка на пътя.

Ако сте шофирали в чужбина и получите глоба за пътно нарушение, по-добре не я игнорирайте, а платете бързо. Пътните глоби от всички европейски страни важат и в България. Чуждестранните местни власти изпращат удостоверение за влязъл в сила акт на постоянния адрес на нарушителя.

Когато нарушителят не плати паричната санкция, най-вероятно български съд ще разгледа случая и ще признае наложената санкция за редовна. Тогава левовата ѝ равностойност се изпраща за изпълнение в НАП.

Затова не пренебрегвайте глобите от чужбина. Ако обвинението е правдоподобно, във ваш интерес е да платите глобата в най-кратки срокове, защото някои държави предлагат отстъпки за бързо плащане.

Всяка държава има различни санкции

Глобата за превишаване на скоростта с 20 км/ч. в България е 50 лева. Ако превишите тази скорост в Германия ще дължите до 70 евро, Италия ще ви накаже с поне 175 евро, а още по-солено ще ви излезе в Норвегия, където ще се разделите с поне 585 евро. Затова проверете внимателно какви са санкциите в държавите, през които планирате да шофирате.

Статистиката показва, че Германия е най-усърдна в изпращането на искания за признаване на глоби у нас. Следват Австрия, Нидерландия, Словения и др. Най-често наложените глоби са за превишена скорост, но има и за винетки, за неправилно паркиране и др. Освен паричните санкции наказаните шофьори плащат и разходи по административното или съдебно производство.

istock
istock

По принцип се събират само парични суми. Забраната за шофиране в чужбина понастоящем може да бъде наложена само в съответната държава.

Има ли злоупотреби с отнети шофьорски книжки

Правилото „до 70 евро“

Съгласно правото на ЕС, принципът на взаимно признаване се прилага относно финансови санкции, които са влезли в сила и с размер, не по-малък от 70 евро. Благодарение на това съдебните или административните органи в една държава членка на ЕС могат да изпращат в друга държава членка решението за налагане на дадена глоба без никакви допълнителни формалности.

Това означава, че българският съд не се занимава да изследва фактите, а ги признава, както са в получените от чужбина документи. Българските магистрати обаче имат задължението да проверят дали българският гражданин е бил уведомен от наказващата страна за правото си да обжалва решението, за сроковете, в които може да го направи, и за производството, съгласно законодателството на издаващата държава.

Лимитът от 70 евро се прилага за глобата плюс всички възникнали административни разходи. И това правило обаче има изключения – например дължимите глоби в Австрия се дължат от лимит от 25 евро плюс административните разходи.

Глобите се прилагат в цяла Европа

В случай че не платите глобата, докато сте в страната, където е извършено нарушението, може да получите писмо по пощата на последния известен ваш адрес. Ако доброволно не преведете исканата сума по посочената в писмото сметка, тогава актът, с който е наложена глобата, се изпраща до компетентния окръжен съд по местоживеене в България.

Образува се частно наказателно дело и искането за признаване и изпълнение на глобата се гледа в открито заседание. Описаната процедура е по силата на Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции (ЗПИИРКОРНФС).

Над половин милион невръчени глоби чакат шофьорите

Между другото, страните от ЕС прилагат различна последователност по отношение на налагането на глоби. Ниредландия например обикновено изпраща глобите на немските пътни нарушители на своя територия директно до компетентната Федерална служба на правосъдието в Германия, докато други държави са по-сдържани. Глоби от държави извън ЕС (например Великобритания, Норвегия, Лихтенщайн, Швейцария) не могат да бъдат изпълнени в Германия.

istock
istock

Защо си струва да плащаме глобите

Обикновено е във ваш интерес да платите глобата. Защото пътуващите с отворени глоби от чужбина може да се сблъскат с неприятна изненада на следващата си ваканция в същата страна.

Глобата може да бъде принудително събрана в чужбина, например когато почиващите попаднат на пътна проверка. Неизправните платци могат да бъдат забелязани и по време на паспортна проверка на летище.

Глобите от различните страни имат различна давност. В Италия глобите изтичат по давност след пет години, а в Испания – след четири.

Между другото, ако платите глобата бързо, много държави ще ви направят големи отстъпки. В зависимост от страната и вида на пътното нарушение са възможни отстъпки до 50 процента. Особено щедри са Франция, Великобритания, Гърция, Италия, Словения и Испания.

Пазете се от частни компании за събиране на дългове

Бизнесът със събиране на чуждестранни глоби чрез адвокати, нотариуси или частни компании за събиране на дългове процъфтява. Много нарушители впоследствие са принудени да платят, най-вече с високи допълнителни такси в полза на адвокати и компании за събиране на дългове.

Важно е да знаете, че само властите имат право да събират полицейски глоби и парични наказания за пътни нарушения.

istock
istock

Специфични особености на държавата

Шофьорите в чужбина не трябва да плащат повече за пътни нарушения от местните жители. Ако установите, че глобата ви за паркиране е по-висока от официално обявената за страната, вероятно сте станали жертва на измама и трябва да подадете сигнал.

Колко време отнема връчването на е-фиш от мобилните камери на патрулките

Бъдете особено внимателни при паркирането в Хърватия. Най-добре попитайте (два пъти) дали е разрешено. Ако получите фиш, по-добре го платете на място. Важно е да пазите всички касови бележки.

В Италия избягвайте да влизате в „zona traffico limitato“, освен ако нямате специално разрешение (например от вашия хотел в стария град). Паркирането пред града е по-безопасно. Съветваме ви да бъдете внимателни на тол станциите на изминат участък – там също може да ви излезе скъпо.

Регистрацията за зоната с ниски емисии (LEZ) в Лондон е безплатна и трябва да се направи отрано. Обработката може да отнеме до 14 дни. Дизеловите превозни средства над 1,2 тона трябва да бъдат регистрирани, като само тези с лош клас вредни емисии подлежат на такса. Леките автомобили не трябва да бъдат регистрирани. Но за да избегнете недоразумения и (неоправдани) глоби, препоръчително е да направите същото и за по-големи автомобили като Renault Kangoo или VW Caddy.

istock
istock

Ако се съмнявате, потърсете правна помощ

В случай на неоснователни съобщения за глоби, объркване на регистрационния номер, съмнения относно таксата или недоразумения, трябва да потърсите правна помощ и – ако е необходимо с помощта на адвокат в страната, където сте на почивка – да подадете възражение.

Това се отнася например за искания за нарушения при паркиране в Хърватия, които нотариуси и адвокати изпращат от Пула, Хърватия. При неплатени такси за паркиране от 10 до 40 евро те изискват до 500 евро допълнителни такси – включително за съдебни разноски. Съдът на ЕС наскоро установи, че хърватските нотариуси не са упълномощени да правят това. Хърватските съдилища неотдавна също счетоха повечето от адвокатските хонорари за прекомерни.

Всеки, който нарушава правилата в чужбина, разбира се трябва да носи отговорност за това. Но допълнителните такси трябва да бъдат пропорционални и да не служат като доходоносен източник на приходи за адвокати, нотариуси или частни доставчици на услуги за събиране на дългове.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg