С измененията на наредба за еко стикерите се цели да се подобри качеството на периодичните технически прегледи на автомобилите и да се преодолеят нерегламентираните практики на част от контролно-техническите пунктове.

Измененията целят също така регламентирането на зони с ниски емисии на превозни средства, които замърсяват качеството на въздуха в големите градове на страната.

Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на парламентарния контрол днес в отговор на въпрос от депутата Мартин Димитров за възможността да отпаднат екостикерите за автомобилите.

Проблеми с новите екостикери

Димитров припомни, че държавата е похарчила вече близо 2 млрд. лева за електронно правителство, имаме електронни винетки и сега на всеки български гражданин ще се наложи да купува еко стикер за 10 лв, което допълнително ще оскъпи техническия преглед на автомобила му, а на българската икономика ще струва между 20 и 30 млн. лева годишно.Това по думите на Димитров прави този еко стикер "квази данък".

Димитров апелира служебният министър на транспорта в рамките на мандата на правителството да отмени наредбата, с която са въведени тези еко стикери, защото те противоречат на идеята за дигитализация и електронно правителство и товарят икономиката.

Министър Тодоров посочи, че съществуващите системи за видеонаблюдение могат да се използват от общините за контрол при въвеждането на забрани за влизане на определени категории МПС и това е реализирано като функционалност на системата. Трябва обаче да се отчете и фактът, че при лоши метеорологични условия - снеговалеж, силен дъжд, мъгла, както и при замърсени номера на колите, качеството на контрола значително се занижава, каза той. Според Тодоров при плътно движение на автомобили един зад друг значително се занижавала възможността за заснемане на номерата.

Вече издават новите екостикери за колите

"Този проблем се решава със знака с чип, който при експериментални условия позволява превозното средство да се идентифицира от 14 метра при скорост от над 140 км/час", посочи той.

Данните от чипа могат да бъдат ефективно използвани от контролните органи. Ако бъдат оборудвани със съответните четци, те ще могат от разстояние да снемат идентификационни данни за превозните средства, което да позволи автоматизиране на административната дейност и намаляване на времето за обработка.

Това ще има и антикорупционен ефект, защото устройството за отдалечено четене автоматично ще отчита МПС - то с чип и контролният орган няма да може да си затваря очите и да пропуска неговата проверка. Освен това ще може да се автоматизира и контролът за паркирането в големите градове и да се пресече евентуален корупционен риск, разясни министър Тодоров.

Друг основен проблем, който се цели да бъде решен с новите знаци за технически прегледи, е доказването, че превозното средство, което следва да мине прегледа, е същото, а не подменено. В пунктовете за съжаление е установено, че често се монтират регистрационни номера на технически изправни автомобили или разпечатани такива номера на автомобили, които са в чужбина, на други превозни средства, които трябва да минат на технически преглед.

Като се има предвид, че годишно се извършват по около 2 млн. прегледа е невъзможно и нецелесъобразно да се разчита само на системите за видеонаблюдение в контролно-техническите пунктове, коментира министър Тодоров. Той бе категоричен, че в тази обстановка контролът чрез физическото присъствие на инспектори не може да бъде ефективен, поради липсата на достатъчен брой такива.

Ще минават ли колите извънредно на преглед заради новите екостикери


Опитът да свали знакът с чип и да се монтира на друг автомобил поврежда неговата антена и го прави нечетим, каза още транспортният министър. Ако автомобилът минава за първи път на преглед, няма знак или по някаква причина е повреден, в техническия пункт ще трябва бъде заснет номерът на рамата на автомобила, защото в противен случая прегледът не може да започне, обясни той. В ИА "Автомобилна администрация" ще се получава информация за всички автомобили, които са преминали преглед, без да е разчетен номерът на знака и по този начин може да се извърши проверка дали заснетият номер на рамата съответства на превозната средство, преминало на преглед.

Като се има предвид, че след една година почти всички автомобили ще са преминали на преглед, в агенцията ще има вече база данни и броят на тези без прочетени данни на знака ще е малък, което ще позволи контролът над системите за видеонаблюдение да се насочи към такива прегледи, каза министър Георги Тодоров. Той бе категоричен, че мярката ще намали до минимум неефективните прегледи, корупционния риск и нерегламентираните практики на част от пунктовете за технически прегледи.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg