С промени в Закона за пътищата се въвежда задължително диференциране на таксите за ползване на пътищата според екологичните характеристики на превозните средства.

Предвижда се пътните такси да се определят не само според категорията и броя оси на автомобила, но и в зависимост от общата технически допустима максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО2 и специфични емисии на превозното средство. Това предвиждат промени в закона, внесени от Министерски съвет в Народното събрание.

Целта им е чрез финансови стимули, като облекчени ставки или премии, да се насърчи преминаването към по-модерни, по-екологични и нисковъглеродни превозни средства. От друга страна, по-замърсяващите автомобили ще плащат  по-високи такси.

Промените целят е хармонизиране на националното  с европейското законодателство.

Предвижда се и въвеждане на еднодневна винетна такса. В член 1 от Директивата за изменение на член 7а от Директива 1999/62/ЕО е указано, че, ако се прилагат такси за ползване по отношение на леките автомобили, ползването на инфраструктурата се предлага най-малко за следните периоди: ден, седмица или 10 дни, или и двете, месец или два месеца, или и двете, и година.

Искат по-скъпи винетки за служебни автомобили

Предоставена е възможност държавата членка по свое усмотрение да ограничи дневната такса за ползване само до целите на транзитно преминаване, но с оглед на големия интерес на обществото и многобройните запитвания, получавани в Агенция „Пътна инфраструктура“, от физически лица и Омбудсмана на Република България е възприето решението еднодневната винетна такса да бъде въведена за всички ползватели, попадащи в приложното поле ва  Закона за пътищата.

Предложеното изменение по отношение на въвеждането на еднодневната винетна такса ще влезе в сила в 6-месечен срок от обнародването на ЗИД на ЗП в „Държавен вестник“ с оглед на необходимостта от извършване на доработване на функционалностите на електронната система.

istock
istock

Заради промяната в тол таксите за пръв път в Закона за пътищата се въвежда понятието „Такса за инфраструктура“ -  налагана с цел да се възстановят разходите, направени в държава членка, за изграждане, поддържане, експлоатация и развитие на инфраструктурата.

Определя се и понятието „Такса за задръствания“, която се налага с цел възстановяване на разходите, породени от задръстванията, и за намаляване на задръстванията.

„Такса за външни разходи“ е такса, налагана с цел да се възстановят разходите, свързани с един или повече от следните фактори:

1. замърсяване на въздуха;
2. шумово замърсяване, причинено от трафик;
3. емисии на въглероден диоксид, дължащи се на трафик.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase