Мобилен оператор подмамвал пенсионери да сключват договори извън търговските обекти, като не им предоставял пълна информация за услугите, които ще получават срещу месечната такса. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред БНР.
„Нашата проверка до момента установи, че търговецът не е изпълнил коректно своето задължение да предостави пълна информация за условията на сделката преди сключването на договора“, обясни Маргаритов.
От КЗП добавиха, че представителите на телекома обикновено посещавали места, където традиционно се събират повече пенсионери – читалища и клубове.
По думите на Маргаритов тарикатите освен че представяли на пенсионерите много изгоден пакет с дадено наименование,
не давали достатъчно детайлна информация
относно какво точно включва той. Така потребителят има една месечна такса, която заплаща, но всъщност от посланието, което се отправя към него, не става ясно какво точно може да ползва в рамките на тази месечна такса, бе категоричен председателят на КЗП.
Той разясни също, че законът дава специална защита на потребителите при сключването на т. нар. договори извън търговски обект. Причината за това е по-специфичният начин на взаимодействие между двете страни при този способ за продажба.
Търговецът е длъжен да информира клиента още преди сключването на договора за своето име и координати за връзка. Той следва да предостави и данни за основните характеристики на предлаганите от него стоки и услуги, както и за всички условия по сделката като цена, начин на плащане, изпълнение и срок на договора.
От комисията казаха още, че потребителят трябва да бъде информиран, че има право да се откаже от договора в 14-дневен срок след като се е подписал върху документите. В случай, че търговецът предварително не е уведомил потребителя за това негово право, то
този срок се удължава на година и 14 дни
Ако пък го направи впоследствие, но не по-късно от година след подписването на договора, то потребителят може да се откаже от сделката в срок до 14 дни след предоставянето на тази информация.
Законът обаче предвижда някои изключения по отношение на това право. Например – поръчки по зададени от потребителя параметри, т.е. когато клиентът сам решава какъв продукт да му бъде изработен.
Изключения са и разпечатани след доставката носители на съдържание като CD-та и DVD-та, които са защитени от Закона за авторското право и сродните му права.
И при сключените извън търговски обект договори потребителите запазват правото си да предявят рекламация. За дефектна стока срокът за това е до две години от закупуването й, а за некачествена услуга – до 14 дни след установяване на несъответствието с договореното.
Вижте още:
Мобилен оператор заблуждава с цената за интернет
До 3 такси неустойка при прекратяване на договор с мобилен оператор
Коментари
3