Предлагането на стоки със съобщение за намаление е отделен способ за продажба, който често включва различни маркетингови подходи – класически и от най-ново поколение, съобщават от КЗП /Комисия за защита на потребителите/.

Съществен елемент е от стратегиите на цялостни кампании за интегрирани маркетингови комуникации, които целят стимулиране на продажбите и които достигат до потенциалните клиенти чрез различни медийни канали, включително интернет и социалните мрежи.

Именно това законодателят е отчел, когато е въвел допълнителни, специфични изисквания към търговците по отношение формулирането на анонсите и най-вече при обозначаването на цените на стоките, когато провеждат кампании за намаление. Мотивът е оптимална защита правата на потребителите, констатират от КЗП.    

Намаленията – не по-кратки от ден и не по-дълги от месец

Едно от основните изисквания е старата цена да е прилагана поне един месец преди съобщението за намаление, напомнят от комисията. Това се прави с цел да не се спекулира от страна на търговците и да се създава илюзорна представа за едно намаление, което на практика е фиктивно. Ако не съществуваше това условие, търговецът би могъл да повиши цената за няколко дни, за да може после да анонсира много по-висока отстъпка, която веднага печели симпатиите на потребителите.

iStock
iStock

Има и други изисквания при провеждането на кампании за отстъпки. 

Потребителят не може да бъде привличан с шумна кампания за намаление, което да трае по-малко от един ден. Търговецът би могъл да направи една доста мащабна кампания, в която да ангажира и медиите, където да се въртят рекламни клипове, че на този ден той ще има много сериозна разпродажба. Тогава потребителите ще дойдат, а ще се окаже, че тази разпродажба е приключила преди няколко часа, останали са единични бройки и то на редовните им цени.

Задължително е върху етикета да са посочени старата и новата цена, за да види потребителят колко е струвала тази стока преди намалението и за колко може да си я купи сега.

5 съвета за спестяване на пари при пътуване

Тук има психологически момент, за който говорят и специалистите по маркетинг – да се подтикне клиентът да мисли, че цената на пропускането на шанса да се възползва от това пестене на пари е по-голяма от цената на самия продукт.

Затова е важно да се замисляме дали един анонс за намаление е достатъчен повод да си купим нещо, което може да се окаже непотребно или пък налично и при по-добри условия на друго място в същия период без непременно там да е обявено намаление. 

iStock
iStock

Търговецът би могъл да посочи и процента на отстъпката. 

Но тук отново следва потребителите да бъдат внимателни да не попаднат в маркетингов капан. Визирането и посочването на процента пари, които спестявате при покупка с намаление, позиционирана веднага до оригиналната цена е също уникална форма за „накланяне на везните“.

Всеки трети прави резервация за хотел през нета

С този подход търговецът печели вниманието на потребителя в момента и го предизвиква за една необмислена покупка, считат психолози.

Трябва да има реципрочност, за да има лоялност при обявяването на процента намаление в даден обект. Ако в магазина има стотици стоки, а само 4-5 от артикулите са намалени с 50% да речем, не би било коректно на витрината да пише намаление - 50%.

Когато около минуса стои едно „до“, тогава всеки случай се разглежда индивидуално и при определени обстоятелства би могло да се мисли в посока на това, че е налична нелоялна търговска практика, която се санкционира.

iStock
iStock

Намалението може да не обхваща всички стоки в обекта. Но когато то е частично, търговецът е длъжен там, където е поставен анонсът за отстъпки, да изброи всички групи стоки, които са част от кампанията.

Търговци мамят с процента на намаленията

Умишлени действия на търговеца, които имат за цел подвеждане на потребителя или да го накара да купи нещо при условия, които не са били достатъчно ясно обявени в началото или в движение се опитва да променя правилата – всичко това са нелоялни търговски практики, които се санкционират до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно.

Възможно е потребителите, примамени от отстъпката или от сравнително по-ниската цена, да не обърнат внимание на основни характеристики, които са особено важни, когато говорим за избора и покупката на техника, например.

Те показват функционалността на даден уред или устройство и трябва да бъдат водещи при нашия избор. Преди всичко е важно ние да сме много наясно от какво имаме необходимост, да тестваме, а не толкова да се фокусираме върху това дали отстъпката е 40-50%, дали има послания от типа на „само сега“, „последни бройки“ и т.н., защото това също са трикове, които могат да ни подведат.

iStock
iStock

Само защото са Ви продали нещо с намаление, търговците нямат право да отнемат Вашите дадени със закон права – например на ремонт на дефектна стока в двугодишния гаранционен период, на връщане в 14-дневен срок при онлайн покупка и пр. Но предоставените под формата на добра практика от страна на самия търговец допълнителни права, могат да не се простират върху продадените с отстъпка артикули.

470 жалби са постъпили в КЗП по време на празниците

В заключение – дори при спазване на всички изисквания на закона при обявяване и провеждане на кампании за намаление, е много важно да запазим рационалността в своето мислене, да не подхождаме толкова емоционално и да не отговаряме на очакването на търговците да правим импулсивни покупки, които могат да се окажат не чак толкова добър избор и решение за нас.  


За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg