Скорошен доклад на един от най-големите изследователи в туризма Skift, показа значителни ръстове на онлайн потреблението на туристически услуги в световен мащаб.

Само две от най-големите онлайн туристически агенции в света, базирани в САЩ и Европа, генерират стотици  милиарди годишен брутен оборот от резервации на хотели, самолетни билети, коли под наем и други туристически услуги чрез интернет и се оказват едни най-големите рекламодатели в света изобщо.  

Тенденцията е към все по-мащабно разширяване на предлаганите услуги и доставчици и превръщането на тези платформи в all-in-one място за организация на пътувания. Те предоставят на потребителите възможност за лесно сравнение на огромен брой оферти, удобни резервации и конкурентни цени.

Големите играчи се надпреварват да добавят към своите бази все по-голям брой хотели и превозвачи от цял свят, а огромна скорост набира и предлагането на алтернативно настаняване (отдаване под наем на лична собственост), ресторанти, ваканциионни пакети, екскурзии, билети за различни атракции, събития и други. 

Сигурни ли са онлайн резервациите?

Онлайн резервациите са не само голямо удобство и улеснение за потребителя, но и са достатъчно сигурни, стига да объръщате внимание на някои детайли при избора на сайт, от който да резервирате.

На първо място, никога не се доверявайте на частни лица за покупка на самолетни билети, хотели или каквито и да било други услуги. Изберете компания, която притежава всички необходими лицензи за осъществяване на туристическа/ туроператорска дейсност, IATAлиценз и сертификати за сигурност. Ако сайтът няма такива лицензи, проверете партньорите, с които работи.

Не се доверявайте на съмнителни сайтове с прекалено примамливи цени, слабо грамотни или автоматично преведени текстове, липса на данни за контакт и информация за фирмата. Погледнете адресната лента на браузера и вижте дали сайтът започва с "http" или "https". "Https" (secured) означава, че сайтът има удостоверение за сигурност и вашите данни ще бъдат обработвани безопасно.

Проучете репутацията на компанията, проверете от колко време е на пазара и има ли международно присъствие. Четете мнения в интернет, но и не им се предоверявайте, тъй като хората много по-често споделят негативния си опит, отколкото добрите впечатления. Честотата и начинът, по който компанията комуникира с потребителите си в социалните мрежи, може да ви послужи като добър ориентир за нейната надежност.  

Защо има надценка на самолетните билети?

Онлайн агенциите често получават критики за допълнителните такси, които начисляват върху самолетните билети. Но тези такси не би следвало да са повод за притеснение, а точно обратното.

Агенциите са посредник между авиокомпанията и клиента и не печелят от продажбата на самолетни билети или печалбата им е незначителна. Техният реален продукт е технологията, благодарение на която получавате достъп до много по-голям брой оферти и доставчици, съответно до по-ниски цени и отстъпки, както и обслужването, което предоставят по време и след резервация. Всичко това плюс средствата за придобиване на потребители, предполага значителни разходи, които агенцията няма как да си позволи без да начисли допълнителна такса. Съмнителна би била по-скоро липсата на такава, освен ако покупката не включва и друг съпътстващ продукт.

Как ще получа документите си без да посещавам офис?

Документите се получават изцяло по електроненн път. При самолетните билети, това е просто имейл с потвърждение за успешна резервация, който не е необходимо дори да разпечатвате. При качване на борда ще ви е необходим само документ за самоличност и бордна карта, която също можете да генерирате онлайн и дори да покажете от мобилния си телефон.

Застраховка, ваучер за хотел, трансфер или кола под наем, също се получават по имейл и то не по-късно от 48 часа след успешно заплащане на резервацията с карта или по банков път. Ако не получите документите си в този срок, незабавно се свържете с компанията, за да проверите какъв е проблемът. 

Кой ще ми помогне при възникнал проблем?

Погрешно е схващането, че ако възникне проблем при онлайн резервация, той не може да бъде решен. Напротив, надеждните агенции инвестират много в професионални центрове за обслужване, които следва да ви предоставят качествено и навременно съдействие на български език всеки ден от седмицата. В много случаи агенцията ще бъде много по-успешна и ефективна в комуникацията с доставчика, отколкото самите вие. Обърнете внимание и на цената на телефонната услуга, тъй като често връзката с конкретен доставчик, особено базиран извън страната, може да ви излезе по-скъпо и от закупената услуга. Уебсайтът на компанията, която сте избрали, следва да предлага и алтернативни възможности за контакт – имейл, чат, профили в социалните мрежи и тн.

Чрез своите технологии и добри условия, онлайн туристическите агенции се стремят да предоставят все по-голям избор, максимално ниски цени и удобство при резервация. Все пак не забравятйте, че пътуването в крайна сметка рядко може да бъде „евтино“ удоволствие. Стремете се да минимизарате разходите си, но не забравяйте, че понякога спестеният лев може да ви струва куп разправии и загуба на време.