Обичате да правите бижута, да печете сладки или да поправяте коли в свободното си време. Справяте се толкова добре, че ваши приятели често ви молят да направите нещо за тях. Дори са ви съветвали да зарежете постоянната си работа и да превърнете хобито си в бизнес. А и на вас от време на време ви е минавала подобна мисъл. На пръв поглед изглежда, че няма нищо по-хубаво от това. Неслучайно мъдрият Конфуций още преди новата ера е съветвал да си намерим работа, която ни харесва и вдъхновява.
Преди да направите първата крачка в тази посока, е добре да се замислите за няколко неща. Трябва да сте наясно, че откриването на собствен бизнес особено в България е осеяно с немалко административни капани, а удоволствието да работите за себе си често се плаща с физическо и емоционално изтощение.
Откриването на собствена пекарна, ателие или автосервиз например включва ставане по тъмно, неограничен работен ден и справяне с досадни чисто организационни задачи. Със сигурност бизнес, в чиято основа стои хоби, би могъл да бъде много успешен, но в никакъв случай лесен. Ако целта ви е да избягате от реалността, да си починете или да си намерете по-спокойна работа, превръщането на любимо занимание в бизнес не е добра идея.
Всичко зависи до каква степен възприемате хобито си на сериозно. Ако идеята ви е да изкарвате допълнителен доход от време на време, тогава нещата не са толкова драматични. Но ако имате амбиция да превърнете хобито си в своя професия, от която да се изхранвате и да се развивате като предприемач, нагласата ви трябва да е коренно различна.
Няколко въпроса
Добре е, преди да предприемете такава стъпка, да си отговорите на няколко въпроса. Ще изпитвате ли същото удоволствие от хобито си, ако то е свързано с уреждането на безброй организационни въпроси и гоненето на срокове? Може би обичате да печете кексове или да правите мъфини за семейството и приятелите си. Как обаче ще се чувствате, ако трябва да стоите часове наред до печката всеки ден, докато чакате поредната партида да стане готова?
Някои хора възприемат хобито си като дългосрочен художествен проект и влагат цялото си свободно време, стараейки се да постигнат нещо красиво. Ако превърнете любимото си занимание в бизнес, времето ще се превърне в ценен ресурс. За да се предпазите от неприятни изненади, задължително трябва да си давате сметка, че ако станете предприемач, цената на закъснението за дадена поръчка няма да е укорителен поглед или смъмряне от шефа, а ще се измерва в загуба на клиенти и пари.
Има съществена психологическа граница между работата за забавление и тази, с която си изкарвате прехраната.
За удоволствие или за прехрана
Помислете готови ли сте за такава промяна, за да не намразите много скоро любимото си занимание повече и от досадната ви предишна работа. Трябва да си дадете сметка и за това, че ако хобито ви се превърне в бизнес, то вече няма да ви носи отмора и бягство от натовареното ежедневие, а ще се превърне в ежедневие. След като се настроите психически за промяната, трябва да си направите точна преценка кой би купувал стоката ви и колко биха ви платили.
Един от най-важните въпроси е как да стигнете до потенциалните клиенти. За реклама на дейността си може да направите блог, посветен на хобито. Направете си профили във фейсбук, туитър и други социални мрежи, в които може да споделяте линкове към своя блог.
Влизайте във форумите, посветени на вашата дейност. Коментирайте и инициирайте нови дискусии. Интересувайте се как да се включите в български и чужди онлайн магазини, галерии, арт бутици за ръчно правени неща, ако това е бизнесът ви. Сред най-ефективните канали е участието в базари, фестивали на открито, творчески работилници. Ако решите да участвате в подобни събития, не разчитайте за реклама само на организаторите, а поканете хора и сами.
Точни сметки
От самото начало е задължително да проследявате приходите и разходите. Хора, които се започнали такъв тип бизнес, предупреждават, че в началната еуфория понякога се правят доста големи и неоправдани разходи. Започнете да произвеждате едва след като сте си изяснили какви и колко материали ще са ви нужни.
Най-разпространената практика за продажба, ако правите ръчно изработени неща, е да оставите стоката на консигнация на някой търговец. Проучете внимателно магазините, в които смятате да оставите творенията си, и попитайте какъв процент от цената ще остава за тях. В повечето случаи търговецът прибира около 30%. Ако ви поискат повече, преценете дали увеличението на цената няма да направи изделията непродаваеми.
За да печелите и да си създадете клиенти, е много важно да определите добре цената на продуктите. Някои слагат по-ниски цени и разчитат на по-голям оборот. Не правете прекалено голямо намаление, за да не се окаже, че продавате на загуба.
Помнете, че всеки бизнес в началото не носи много и постоянни доходи. Някой месец може да изкарате над 1000 лв., но в друг приходите да спаднат многократно. Опитайте се да планирате тези колебания и да съобразявате разходите си с тях.
Коментари
0