Всяка година в градовете, където има топлофикации, настъпва “денят на страшния съд”, тоест времето за изравнителна сметка.

Тогава топлинните счетоводители и топлофикациите правят проверка на всички абонати и установяват колко от тях са плащали повече и колко по-малко.

И въпреки че тази практика продължава вече повече от десет години, все още има неща, които потребителите не знаят за своите фактури.

1. Изравнителната сметка се прибавя към най-старата фактура. Обикновено топлинните счетоводители правят годишния отчет през пролетта на съответната година, веднага след края на отоплителния сезон. Снетите данни се обработват и се разпращат към потребителите обикновено през юли.

Те от своя страна разполагат с един месец, за да обжалват данните. След изтичане на срока дружествата за дялово разпределение изпращат данните към топлофикация и тя ги прибавя към сметките на потребителите. Въпреки че те се появяват във фактурата през август, всъщност се прибавят към най-старата сметка, която съответният абонат има да плаща.

2. Върху изравнителните сметки няма лихви. Топлофикациите начисляват лихви само върху месечните сметки на потребителите. Ако сте получили фактура, в която пише, че дължите лихва, то тя е върху ваше старо задължение. Правилото важи, незавсимо от това колко време се бавите с плащането на изравнителната сметка.

3. Не са точни до 5 октомври. На 5 октомври всяка година изтича срокът, в който абонатите на съответната топлофикация могат да пуснат представители на топлинните счетоводители за отчет на уредите. Така че ако във вашия блок има хора, които все още не са отчетени, то това означава, че и изравнителната ви сметка не е коректна. Чак след като изтече срокът за пълно отчитане, може да се каже, че отчетеното е вярно.

4. Сградната инсталация трябва да бъде до 30% от сметката ви за парно. В сгради, в които сумата за сградна инсталация е по-голяма от 30 на сто от сметката, има нещо нередно. Вариантите са два - или голяма част от абонатите в блока са се отказали от парно, или част от тях не казват истината за потреблението си.

5. Топлофикацията е длъжна да ви уведоми, ако 50% от абонатите в блока са се отказали от услугите. Когато повече от половината от потребителите в блока са се отказали от парно, сметките стават неизгодни, показват изчисленията на топлофикациите. Ето защо те са длъжни да ви уведомят за подобна ситуация и вие да прецените дали искате да получавате все още услугата им, или да обмислите друг вариант за отопление.

6. Ако имате да получавате пари след изравнителната сметка, всъщност си вземате парите от съседите. (виж по-долу)

7. Обжалването на сметка не ни освобождава от плащането. Абонатите могат да обжалват всяка сметка за парното до 45 дни след периода, в която тя е начислена. Междувременно обаче продължава да тече 30-дневният период за нейното погасяване. След това се натрупват лихви.

8. Уредите на радиаторите не са топломери, а устройства за дялово разпределение. Топломери имат само онези жилища, които имат хоризонтална система на топлоснабдяване. Тези абонати не трябва да плащат за сградна инсталация.

Пускат и търговци на пазара?

Фирми търговци може да се включат на пазара на топлинна енергия от догодина. Това съобщи пред "Труд" зам.-председателят на парламентарната енергийна комисия Явор Куюмджиев.

"Надяваме се да въведем промени в начина, по който се регулира топлоснабдяването още от този отоплителен сезон, за да има по-голяма справедливост в сметките на хората", обясни Куюмджиев.

Той допълни, че освен варианта да бъдат включени и търговци на топлинна енергия, които да се конкурират помежду си за клиентите, се обмисля идеята абонатите вече да сключват договори с топлофикациите, а не с топлинните счетоводители.

Освен това се обмисля и въвеждане на уреди с дистанционен отчет, както и на умни системи за управление на качеството. "Целта ни не е да рекетираме дружествата. Искаме абонатите да са убедени в стойността на фактурите си", каза още депутатът.

До 366 лева аванта за съседите

С между 210 и 366 лева са кредитирали некоректните си съседи съвестните платци на топлофикация в двата най-големи града в страната, показа проверка на “Труд”. Според данните на “Топлофикация София” 49,03% от клиентите на компанията имат да доплащат суми след изравнителните сметки.

Други 49,76% имат да получават обратно пари. Подобно е съотношението и във втората по големина топлофикация в страната - в Пловдив. Там 11 178 клиенти имат отрицателни изравнителни сметки, т.е. те имат суми за получаване, а 11 421 клиенти имат положителни изравнителни сметки, т.е. да доплащат.

На практика това означава, че половината са плащали повече, а другата половина по-малко. Близки са и сумите, които трябва да бъдат върнати и доплатени.

Според статистиката на топлинните счетоводители изминалият отоплителен сезон е струвал на абонатите в София и Пловдив средно 732 лева. 421 лева от тях са платени за парно, останалите - за топла вода.

При положение че половината клиенти на дружеството са плащали поне наполовина по-малко от необходимото, то тогава другата половина са плащали двойно. Така при тези, които са били кредитирани на практика от съседите си, сметките са били от порядъка на 210 до 366 лв.

Едва 3990 са абонатите на столичната топлофикация, които нямат нито да доплащат, нито да получават пари. Това са около 1% от всички клиенти на дружеството.

В момента законът за енергетиката и общите условия на топлофикациите в страната позволяват всеки абонат да заяви колко точно топла вода ползва през годината, независимо какво е показала последната му изравнителна сметка.

Нужно е само на бележката му да се е подписал домоуправителят или упълномощеното лице за работа с топлинните счетоводители, както и двама от съседите му. Според стастистиката на топлинните счетоводители до момента около 50 на сто от клиентите променят своите показания. В повечето случаи именно те се оказват некоректни.

Затова и най-големи суми за доплащане имат абонатите, които през целия отоплителен сезон са заявили нулево ползване на топла вода. През зимния сезон те са плащали единствено частта за сградна инсталация.

"За" и "Против" еднаква сметка

Според последната идея на депутати от енергийната комисия към парламента в закона за енергетиката ще бъде фиксирана цената на топлата вода за година.

Тя ще се изчислява, като се съберат всички сметки на съответния абонат за последните три години и се разделят на 36. Получава се средна сметка, която абонатът ще плаща целогодишно от април до края на март.

След това ще се засичат общият водомер за топла вода и индивидуалните, тоест ще има изравнителна сметка. Тази система има предимства и недостатъци.

Плюс за потребителите е, че ще знаят точно колко пари имат да плащат всеки месец. Топлофикацията пък ще може да предвиди точно приходите, които трябва да получи. Освен това е положително, че под внимание ще бъдат взети изравнените суми, плащани до този момент, а не тези, които потребителят сам е задал. Така ще отпадне моментът с “кредитирането на съседа”.

Недостатък на системата за фиксирани сметки е, че потребителят няма да плаща за реалната си консумация, тоест дори и през лятото сметките му ще бъдат високи. Освен това той няма да разполага и с формулата, по която се получава т.нар. постоянна сметка.

Може и без водомери

До 80% от абонатите на топлофикациите в страната не са подменили уредите си за дялово разпределение, въпреки че срокът на годност на батериите им започва да изтича, показва статистиката на топлинните счетоводители. Малко над 19 на сто от потребителите въобще няма да сменят устройствата, защото са подменили батериите. Още 15 на сто от клиентите ще сменят уредите преди отоплителния сезон.

90 на сто от хората, сменящи топломерите си, предпочитат да купуват уреди с дистанционен отчет. Цените на подобни устройства на промоция започват от 28 лв. Много от дружествата обаче правят “специални” отстъпки за сгради, които искат да сменят и дружеството, което до този момент им е изчислявало сметките, показа допитване на  в.“Труд”.

По принцип е задължително, ако искаме да имаме дистанционен отчет, да подменяме и водомерите си. Много от фирмите обаче предлагат възможност за самоотчет, т.е. хората сами да подават данни колко топла вода ползват.