"Спряха ми тока, защото закъснях с плащането. Издължих се веднага, след като ми дръпнаха шалтера, платих и такса за експресно включване, но за съжаление в последния момент - точно преди празниците около 6 септември. И останах на тъмно пет дни."

Според общите условия на Енергоразпределителните дружества срокът за експресно възстановяване на електроподаването е до един работен ден. Да, ама в случая първият работен ден се е падал на 10 септември - т.е. след празниците, тъй като експресната заявка е направена часове преди края на работния ден на 5 септември.

Възниква въпросът защо един стопански потребител като ВиК в Добрич може да трупа с години задължения, докато станат 5 млн. лева, преди да му спрат тока, а обикновените клиенти трябва да се съобразят със сроковете, ако не искат да останат на тъмно?

20+10 дни за разплащане

Формулата за плащане на сметки към Енергото е 20 дни от датата на излизане на фактурата, плюс 10 дни отсрочка, преди да ви развият бушона. Добре е да не допускате да ви спрат тока, защото има наказателна такса за повторното му пускане.

Компаниите имат различни периоди на отчитане на абонатите си, защото не разполагат с достатъчно ресурс, за да го направят за няколко дни. Новият доставчик на ток в Северозападна България - "Енерго Про" е разделил потребителите си на три групи с различни срокове за отчитане и плащане на тока - 10-о, 15-о и 25-о число на съответния месец. Всеки клиент на дружеството може да научи в коя категория попада, като се обади на телефонния център за обслужване на клиенти.

При просрочие компанията изпраща на клиента покана-предизвестие, в което му напомня, че има допълнителен срок от 10 дни, след което предстои изключване.

"Клиентите, които са оставили телефон за контакт, получават подобно съобщение и по телефона", уверяват от "Енерго Про".

Възстановяването на снабдяването става след заплащане на задължението и разходите за прекъсване и възстановяване. Максималният срок е до 12 часа на следващия работен ден. Таксата е 34,90 лв., а ако клиентите искат гарантирано възстановяване в рамките на деня на плащане, трябва да внесат 69,80 лв. за експресно включване. От дружеството уверяват, че не спират тока на абонати в петък и преди празнични дни.

От доставчика на ток в Южна България - ЕВН, също твърдят, че се съобразяват с почивните дни. При нея абонатите също са разделени на групи за плащане на фактурите - до 15-о и до 25-о число. Цената за възстановяване на тока от ЕВН е 19 лв. за обикновена и 38 лв. за бърза услуга. Толкова заплащат и потребителите на ток в Западна България, чийто доставчик е ЧЕЗ.

Има една особеност, която потребителите трябва да знаят - в десетдневния срок, който електрокомпаниите дават на клиентите, след като изтече срокът за плащане, се начислява лихва. Тя е равна на основния лихвен процент на БНБ плюс 10 пункта надбавка.

Може да се стигне до съд

Не само заради парното, но и заради големите сметки за ток и дългото им неплащане, може да попаднете в съда.

"Като крайна мярка за събиране на стари суми за консумирана енергия дружеството е принудено да прибягва до завеждане на съдебни искове, и то само тогава, когато са изчерпани всички възможни алтернативи за покриване на задълженията", обясняват от ЕВН.

Преди да бъде заведен съдебен иск, дружеството информира клиента за това, като съответно се предоставя информация за размера на сумата, начините за изплащането и т.н.

Може и на изплащане

Всеки клиент на доставчиците на ток има право да поиска задълженията му да бъдат разсрочени.

"Всяко искане се разглежда индивидуално, като по правило компанията се стреми да постигне споразумение, за да избегне излишните усложнения при клиентите и допълнителните разходи от изключването", обясниха от "Енерго Про".

Подобна практика има и доставчикът на ток в Южна България - ЕВН.

От дружествата все пак предупреждават, че разсрочването на стари задължения не означава, че сте свободни да трупате нови. В случай, че не си плащате току-що излязлата сметка, също сте заплашени да останете на тъмно.