Глобата за нелоялни практики да е процент от оборота на търговеца. Сегашният Закон за защита на потребителите постановява фиксирани цени за размера на санкциите, но според регулатора трябва да се определи по-справедлив модел на санкциониране.

Шефът на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов призна, че е имало и случаи, в които е налагана максималната глоба от 30 000 лв. Изказването на шефа на регулатора идва по повод това, че не всеки търговец си взима поука и понякога се засичат повторни нарушения.

Онлайн търговците пък използват нови начини, с които да измамят потребителите.

„Най-често нарушенията са свързани с физически лица, които подават невярна информация за продукта си, или нарушават правото на купувача за връщане на стоката в 14-дневен срок“, коментираха от КЗП за „Монитор“.

За миналата година са отчетени 3700 жалби срещу онлайн търговци, което е с 900 повече или 32% ръст в сравнение с 2017 г., когато те са били 2800.

Подобни търговци често лъжат за състоянието на стоката – един телефон може да бъде представен за нов, а всъщност да е използван.

Друг случай е, когато заедно със смартфона се снимат слушалки и зарядно, а накрая потребителят получава единствено устройството. За да се предпазят купувачите, от КЗП препоръчват хората да са по-внимателни.

„Един човек трябва да прецени дали си струва да купи стоката по-евтино, вместо да я вземе от търговец, който ще предостави всички документи, гаранции и информация“, коментираха от комисията.

Задължение на търговеца е да даде данни за обратна връзка, като имейл, адрес, телефон, а освен това да опише стоката – колко струва, какво представлява и колко ще излезе доставката. Ако в сайта не е записано, че потребителят има право да върне стоката в срок от 14 дни то този период се удължава с година.

От КЗП обаче предупреждават, че освен ако търговецът изрично не е посочил, то разходите по връщане на стоката са за сметка на потребителя. За да няма такива случаи, е важно да има писмена кореспонденция, която да послужи като доказателство, а не само телефонен разговор.

Всяка година комисията получава до 23 хил. жалби, като между 2-3 хил. са срещу онлайн търговци. Драстичен ръст на този тип оплаквания обаче не се предвижда, въпреки че на годишна база електронната търговия в страната расте с 30%, докато за световните пазари е 10-20%.