Търсите работа? За да успеете, трябва да използвате и тялото си...
Не, не става въпрос да приемате неприлични предложения от шефа, а да владеете езика на невербалната комуникация. Или по-просто казано - да сте наясно, че всеки жест, мимика, поза и дори интонацията на гласа носи много повече информация от казаните думи. Затова е добре да се научите да ги използвате в свой плюс.
Дори и децата знаят, че човек, който се усмихва, е приятелски настроен. А ако някой говори, забил поглед в земята - може да послъгва.
Още преди половин век пионерът в изследването на невербалната комуникация - американският професор Алберт Мехрабян установява, че при общуване едва 7% от информацията се предава от значението на думите, 38% идват от тона на гласа и цели 55% от поведението на тялото.
Тялото ви може да “говори” във ваша полза
Затова правилното използване на езика на жестовете е не по-малко решаващо за успеха ви от това, което ще кажете на потенциалния си работодател, твърдят специалистите по човешки ресурси.
Ето няколко съвета как тялото ви да “говори” във ваша полза при кандидатсване за работа. “Може да убеждавате мениджърите колко сте велики, но жестовете и изражението на лицето ви ще издадат истинските ви чувства”, казва Алисън Крейг - имидж консултант и авторка на HR литература. Двамата с колегата Марк Боудън са единодушни , че интервюто за работа започва още преди да влезете в стаята, където то ще се проведе.
Виж кой те гледа
“Никога не знаете с кого ще се срещнете на паркинга, дали някой няма да ви наблюдава през прозореца, или докато стои до вас в асансьора. Това в никакъв случай не е подходящото време трескаво да подреждате професионалното си портфолио. Поведението ви трябва да казва на всеки, който ви наблюдава, че сте спокойни и уверени”, съветва Крейг, цитирана от кариерния сайт www.career-advise.
Мениджърите по подбора на кадри често карат свой помощник да посрещне кандидатите за работа и да ги заведе в кабинета им или в приемната. В такъв случай - оставете го спокойно да ви огледа, все едно, че не знаете, че ви наблюдава. Седнете с профила си към асистента. Това ще го накара да се чувства по-удобно, а по този начин е по-вероятно да си състави добро впечатление за вас, съветват специалистите.
Докато чакате да бъдете представени, се ориентирайте откъде ще влезе мениджърът, който ще ви интервюира, и застанете с лице в тази посока. Това ще направи поздрава ви по-учтив. Позата ви също е от значение. Не стойте с със скръстени ръце и с поглед забит надолу! Така ще изглеждате затворен. Вместо това изправете гърба си и гледайте спокойно напред в очите на интервюиращия. Това е знак, че сте уверен в себе си.
Не дръжте прекалено много неща в скута си, които биха попречили да се изправите спокойно, когато ви повикат.
“Все пак не прекалявайте в стремежа си да изглеждате спокойни. Отпускането на краката напред и прехвърлянето на ръка през рамката на съседния стол ще ви направят да изглеждате отпуснато и дори арогантно”, предупреждава Боудън.
Ръкостискането
Същинското интервю за работа започва с ръкостискането. То не трябва нито да е прекалено силно, нито вяло. И внимание - никога не покривайте дланта на интервюиращия! Това може да бъде изтълкувано като знак за доминация, което не е подходящо.
Дланта ви трябва да е изпъната и леко обърната нагоре. Така показвате, че зачитате статуса на мениджъра.
Влизането в стаята, където ще се проведе интервюто е точният момент да използвате езика на тялото. Опитайте се да вървите със същото темпо като представителя на компанията, в която кандидаствате и да подражавате на поведението му.
“Така показвате, че можете лесно да се впишете в средата”, казва Боудън.
Стегнато и открито
В кабинета за интервюто представете кратко портфолио, особено ако смятате да разкажете съдържанието му. Оставете багажа си до вас. Не дръжте чантата или куфарчето в скута си, за да създавате впечатление, че изграждате бариера пред себе си, предупреждава Алисън Крейг. Вместо това стойте изправени, така че интервюиращият да вижда врата, гърдите и корема ви. Това е знак, че няма какво да криете и сте отворени за преговори, съветва тя.
Дръжте ръцете си над масата или бюрото, но когато жестикулирате, не ги размахвайте над ключицата ви, за да не изглеждате истерично.
В края на интервюто съберете нещата си спокойно, изправете се плавно и се усмихнете. Ако не е удобно да стиснете ръка на всички в стаята, здрависайте се поне с мениджъра по подбора и със служителя, който ви е въвел в кабинета.
И все пак не забравяйте, че основният критерий, за да получите желаната работа, е да се държите като професионалист.
Коментари
0