Разплащането с дебитни карти изпреварва макар и с малко тези в брой сред активното градско население. Това показва онлайн проучване на специализирана компания за маркетингови изследвания „Експлика“ по поръчка на българската компания за електронни пари „Айкарт“ АД.
91 на сто ползват активно дебитните карти за разплащане, докато 87% ползват повече кеш. Три четвърти от попитаните казват, че използват банкови преводи в ежедневието си, а 58% - наложен платеж.
Причината за този тип разплащане е налагащата се през последните години търговия от разстояние и онлайн платформите за покупки, коментира Надежда Маринова, маркетингов специалист в „Айкарт“ АД.
В дъното по ползваемост все още са т. нар. алтернативи за разплащане. Едва 14 на сто ползват дигитални карти, а 12% - мобилни портмонета.
В брой vs безкасово
61 на сто плащат в брой над 30 пъти месечно, докато едва 5 на сто плащат с карта най-много по веднъж на ден в рамките на месец. Данните показват, че средно на ден в джоба си анкетираните носят по 66 лева.
„Дори тези, които обичат да плащат с карти носят не по-малко пари в себе си“, казва Маринова. По думите й водещ фактор при избор за съвременен начин на плащане е сигурността, цената на обслужване и месечните такси. Сред ключовите моменти за потребителите е и бързината на обработката на транзакциите.
Битовите сметки
Все още при плащането на ток, вода и други битови сметки доминират плащанията на място, 61 на сто ползват физическите локации. Но сумарно алтернативните начини онлайн надминават тези, които посещават офиси.
Моментната снимка показва, че съществуват 3 групи потребители: 40 на сто плащат на място, това са млади хора под 29 г., без собствени доходи и жени. Близък процент, около 37 на сто, харесват онлайн разплащанията - те са в активна възраст между 30 и 39 г., мъже с високи доходи и живеят в големите градове. „Микс“ от двете групи са около 21 на сто, най-често жени между 40 и 49 на сто.
Дигиталните алтернативи
79 на сто от целевата група на проучването са плащали безконтактно с карта през последните три месеца. Средно месечно 12 са този тип операции. Едва 11% ползват телефоните си, за да плащат при 7 средно месечно транзакции.
Дигиталните портмонета навлизат в ежедневието на активните потребители. В тях може да се вкарат всички дебитни, кредитни карти, както и пластиките за лоялност.
Проучването е проведено сред 400 респондента чрез уеб базирана анкета. Целевата група е била градското население на възраст между 18-65 г., които активно използват интернет и смартфон.
Коментари
9