За никой не е тайна, че делът на стандартните банкови операции на каса чувствително намалява, за сметка на този на електронното и интернет банкиране.

Основните причини за това са предимствата, които този вид банкиране предоставя на потребителите си.

Удобство. За разлика от традиционното банкиране, сайтовете за онлайн банкиране са достъпни от всички точки на земята и не затварят – те са достъпни 24 часа на ден, 7 дни в седмицата;
Ефикасност. Управление на всички сметки от едно място в защитена среда;
Ефективност. Поддържат се множество услуги за ефективно управление на финансите, дори и такива, които традиционното банкиране не предлага;
По-ниски такси от тези на стандартните банкови услуги на гише.

Съответно, този вид банкиране има и своите недостатъци…

Основния недостатък на електронното банкиране е сигурността, тъй като няма пряк визуален достъп до това което става с финансите. Това е предпоставка за спад на доверието от страна на потребителите, с което навлизането на тези услуги става по-бавно.

Във връзка с повишаването на сигурността банките трябва да се концентрират върху системи за сигурност с двойни пароли, 256-битово криптиране на потока данни и сигурност на самата мрежа в случай на неоторизиран достъп до нея.

Мобилното банкиране е банкиране с огромен бъдещ потенциал. То представлява удобен начин за разплащане чрез клавиатурата на мобилния телефон. Чрез услугата мобилно банкиране могат да се нареждат преводи към всички банки в страната, да се извършват плащания в интернет и в търговски обекти, да се заплащат сметки за комунални услуги и да се извършват справки в реално време.

За внедряване на услугата мобилно банкиране е необходимо съвместна разработка на банката с лицензирания оператор на платежна система „СЕП България” АД и един от мобилните оператори в страната.

Друга иновативна услуга в тази област, която може да се използва е "Електронно портмоне", чрез което могат да се правят плащания, най-често в размер  до 20 лв. в търговските обекти, без да се налага да потвърждават транзакцията с ПИН код и да имат телефон под ръка. Това става чрез безконтактен чип, който може да бъде малък и да се залепи на капака на телефона или да е във формата на ключодържател.

Друга възможна услуга за потребителите е „Мобилен портфейл“. Тя вече се предлага от мобилните оператори в страната и дава възможност за достъп до банкови услуги, плащане на сметки и покупка на стоки и услуги през мобилен телефон (независимо от модела) по всяко време и навсякъде. Операциите с „Мобилен портфейл“ са 100% защитени чрез личен електронен подпис на SIM картата и потвърждаване на транзакциите чрез ПИН код за услугата.

Една от най-иновативните технологии в областта на мобилното банкиране е приспособяването на мобилния апарат да изпълнява функциите на мобилен ПОС терминал. Това става възможно посредством специален четец за кредитни карти, който се свързва към порта на мобилния апарат. Кредитната карта се прокарва през четеца и той сканира данните. Информацията се кодира и се изпраща към сървърите, които я препращат към банковата система.

Електронното и мобилно банкиране ще продължават да предлагат незаменими за нас – потребителите удобства, но нека в заключение да споменем няколко прости правила, които ще повишат сигурността на съхранение на парите ни и ще ни предпазят от измами:

- Най-добрата защита от измами е нашата информираност, относно всяка една транзакция, която се извършва през нашето електронно или мобилно банкиране. За наше улеснение, голяма част от банките предлагат услугата "SMS известяване", чрез която можем да бъдем информирани за всяко извършено плащане или изтегляне на сума от нашата сметка, дори когато не сме пред компютъра си.

- Под никакъв претекст и на никой НЕ предоставяйте лична информация за Вас, поискана Ви по телефона или в интернет сайт на търговец! За такава се смята: ЕГН, номер на картата Ви, ПИН код, оторизационен код за нареждане на дадена транзакция и т.н.