Apple, наричана от мнозина „най-успешната компания в историята“, достигна немислимата доскоро пазарна стойност от 1 трилион долара. Така тя стана първата публично търгувана американска компания с подобна капитализация.

За рекорда имаше и други претенденти, които вероятно също ще преминат психологическата граница в обозримо бъдеще.

Историята обаче ще запомни Apple. Но защо, се питат всички. Какво прави гиганта от Купертино толкова специален, че именно той да гравира името си в „злато“? 

Ето един бърз преглед към пет от най-значимите неща, превърнали Apple в синоним на успеха, очертани от BBC: 

1. Стив Джобс – сам по себе си бранд

Той е не само съосновател на една от най-успешните световни компании, но и едно от най-популярните имена в технологичната индустрия. Именно Стив Джобс изведе Apple до челните позиции по време на компютърната революция в края на миналия век, а след това лансира супер успешни продукти като iPod, iPad и iPhone. Въпреки всички особености на своя характер, Джобс се превърна в авторитет и в марка сам по себе си, пише изданието. 

Той основава емблематичната Apple през 1976 г. заедно със Стив Возняк. Двамата имат големи амбиции, но и преминават през куп перипетии. През 80-та компанията стъпва на фондовата борса и регистрира най-големия дебют на пазара от 1956 г. Пет години по-късно Джобс е прокуден от собствената си фирма, след като влиза в разпра с тогавашния главен изпълнителен директор Джон Скъли. 

Повече от десетилетие по-късно, през 1997 г., Джобс е помолен да се върне в редиците на Apple с надеждата да вдигне организацията отново на крака, след като 12 години е била на загуба. И той го прави – чрез стратегията Think Different, предназначена да популяризира продуктите на марката и да съживи морала и вдъхновението на служителите. Корпорацията бързо се връща към рентабилността си и поема стремглаво нагоре. 

Стив Джобс умира през 2011 г. Тогавашният американски президент Барак Обама заяви, че светът е „загубил визионер“. За всички днес е ясно, че Apple просто нямаше да бъде Apple без Стив Джобс. 

2. iPhone – революцията

Дебютирал през 2007 г., влиянието на iPhone върху развитието на съвременната мобилна комуникация е несравнимо и безспорно. 

Устройството трябваше да се изправи срещу доминаторите при мобилните телефони Nokia и Blackberry. И още със стъпването си на пазара то даде заявка, че борбата не е обречена – от първия телефон на американската марка бяха продадени 1.4 млн. бройки. Бързо след това доскорошните лидери бяха съборени, а на пътя, проправен от iPhone, се появиха напълно нови играчи. 

Версията на Apple на практика осмисли разбирането за това що е смартфон и всички останали производители започнаха да подражават на гиганта от Купертино. 

iPhone устройствата, характеризиращи се с по-високи цени, дълго заемаха второто място на пазара. Докато китайският Huawei не ги измести в устрема си да покори и върха, където все още се крепи Samsung. 

През изминалото тримесечие Apple е продала 41.3 млн. смартфона в световен мащаб и около 216 млн. през цялата минала година. Компанията все пак зарадва инвеститорите с добри финансови резултати, което и ѝ осигури „трилионната“ капитализация. 56% от приходите на гиганта все още идват именно от продажбите на iPhone. Устройствата поскъпват осезаемо, но очевидно потребителите са готови да дават пари за тях. 

3. Услугите на Apple и лоялността

Стане ли дума за Apple-услуги, всички се сещат iTunes или Apple Music, App Store, iCloud и Apple Pay. Това обаче са само част от нещата, съставляващи бизнеса на компанията в сферата. Очакванията са, че именно услугите в бъдеще ще се превърнат в най-важния сегмент и двигател на приходите ѝ. Показателно за това е, че през трите месеца до юни Apple бележи ръст на приходите от тях с 31%. 

И докато iPhone може да се разглежда като своеобразен портал към останалите предложения в портфолиото на Apple, то неща като Apple Music и App Store помагат за запазването на лоялността към марката. Корпоративната логика на производителя е, че ако човек наистина харесва своя iPhone, той ще мигрира и към останалите продукти и услуги на компанията. 

„Това е финансовият гений, който стои в основата на тази марка – да накараме потребителите да продължават да купуват хардуера“, казва Пол Нелсън, управляващ директор на BrandMatters. Той обяснява, че силните марки разчитат на клиентите си, които просто не се интересуват от алтернативи. „Тук се крие силата на Apple – фактът, че ставате лоялни“, казва Нелсън. 

4. Китай – и растежа

Без Китай, най-големият смартфон пазар в света, успехът на Apple не би изглеждал по същия начин. Страната генерира около една четвърт от печалбата на Apple. В допълнените на това, повечето iPhone модели на марката се произвеждат именно в Китай – в Шънджън. 

Представянето на компанията в азиатската държава претърпя негативни обрати през последните години, регистрирайки двуцифрени спадове. През миналата година обаче американският гигант успя да си върне част от изгубените позиции. 

От септември 2017 г. насам Apple постигна двойно увеличение на приходите в Китай и региона на годишна база. За това помогна отново iPhone, който се превърна в символ на престиж и богатство за замогващите се китайци от големите градове. 

5. Марката Apple

Традиционният измерител на Forbes за стойността на марките на компаниите определя тази на Apple като най-ценната в света вече осем години. През 2018 г. брандът се оценява на 182.8 млрд. долара. 

За сравнение този на Coca-Cola – символ за по-старите поколения, например е на стойност от 57.3 млрд. долара. За родените преди началото на хилядолетието е трудно да си представят света без емблематичната газирана напитка, а за тези от новия век явно това ще е „отхапаната ябълка“

„Това, което Apple успя да напраави, и което Coca-Cola не успя, е да остане релевантна и съвременна“, смята Пол Нелсън от BrandMatters. Според него това се дължи на поставянето на човека в центъра на корпоративната екосистема на Apple, която по своеобразен начин е „хуманизирала технологията“ си. 

„Причината, поради която тя достигна 1 трлн. долара, е, че създаде бизнес модел с вградени бариери за клиентите, които не им позволяват да отидат където и да е другаде. Apple е точно това – съвършена екосистема“, обобщава той.