Договор, който не е подписан върху хартиен носител или по реда на Закона за електронния подпис, не е сключен, особено ако общуването е вървяло само по телефона или по друг комуникационен канал.
Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в сутрешния блок на БНТ по повод наскоро влязло в сила решение на Комисията за нелоялна практика на телеком, изисквал суми на свой "клиент" по несъществуващ договор.
"Дори да се съгласите да сключите определен договор с дадени условия, докато не се случи подписването му, няма как да бъдете обвързани от това, което в този договор се предвижда като клаузи", обясни Маргаритов.
По отношение на изискването от някои търговци на подпис върху таблет, при което човек не може да види текста на подписвания от него договор, председателят на КЗП разясни, че никой не може да бъде задължен по какъвто и да било начин да подпише нещо, което не е прочел.
„Понякога в офисите в обстановка с повече хора се създава впечатление, че няма време и трябва на момента нещо да се случи. Това не е така, всеки потребител има право преди да подпише един договор, да се запознае внимателно с общите му условия, включително при необходимост и у дома”, добави той.
Председателят на КЗП каза още, че трябва много да се внимава при телефонни обаждания със специални оферти от представители на телекомуникационните компании.
„Честа практика е, когато имате срочен договор, малко преди изтичането му, да Ви се обадят по телефона и да Ви изкушават с доста на пръв поглед изгодни оферти, да Ви представят новите планове като специални за Вас като лоялен клиенти и т.н. Трябва да се знае, че когато изтече един срочен договор, той се трансформира автоматично в безсрочен. Това е голямо удобство и предимство за потребителя, защото той може да го прекрати с едномесечно предизвестие”, посочи Маргаритов.
Той уточни, че понякога при сключване на срочен договор има преференциални условия и след изтичането му, те може да спрат да важат. Но бихме могли да останем на тях за месец, в който да решим дали да запазим този договор или да го прекратим и да сключим нов.
„Когато условията се третират като специални, преференциални, за лоялни клиенти и пр. и по телефона се отправят апели, че важат само за два дни, защото тази промоция приключва, това също не бива да бъде уловка и потребителите да остават с впечатление, че нещо много изгодно им се предлага. Трябва по-скоро да помислят внимателно дали, ако допълнителни услуги се наслагват към ползваните досега, те са им необходими. В днешно време, когато телекомуникацията е основният начин за общуване, много хора се изкушават допълнително да бъдат добавени услуги към техните планове, но нека имаме предвид и това, че винаги – независимо от това за какъв период от време то е било гратис, идва моментът, в който се плаща и реалната цена за използваните услуги. Тогава можем да останем неприятно изненадани от сметки за неща, които не са ни трябвали или не сме използвали, а ще се наложи да платим”, предупреди Маргаритов.
Ако сме били подведени при представяне на офертата, а впоследствие се окаже, че договорът е с по-различни параметри, то ние сме станали жертва на нелоялна практика. След нейното установяване от контролните органи, имаме право да развалим договора и да получим обратно платеното от нас, обясни още председателят на КЗП.
Димитър Маргаритов припомни, че след произнасяния на Комисията телекомите вече не могат да създават пречки пред клиентите си при прекратяване на договор: „Не могат да Ви задължат, ако искате да подадете заявление за предсрочно прекратяване на договор, това да стане в точно определен офис, или на точно определена дата, или попълвайки точно определена бланка. Всичко е въпрос на воля на потребителя, на възможност той да си упражни правото там, където за него е подходящо и никой не може да утежнява излишно условията, при които той може да постъпи, както е намерил за добре.”
При предсрочно прекратяване на договор с телеком, принципът е, че максималната дължима неустойка е до три месечни такси.
„Може да има нюанси, свързани с преференциални условия. Затова нека потребителите знаят, че когато се пристъпи конкретно към оформянето на отношенията по прекратяването, следва да прочетат внимателно в каква степен ползваните до момента от тях преференциални условия отпадат и какъв ще бъде планът, по който ще ползват съответната услуга занапред”, добави в края на разговора Маргаритов.
Коментари
6