Mненията на приятели и конкурентните цени са двата най-важни фактора, който влияят на потребителите, когато взимат решение какви марки да купят.
С най-слабо влияние се очертават мнението на известните личности и асоциацията на марката с развлеченията през свободното време.
Това показват резултати от проучване в България на GfK като част от глобалната програма Superbrands за 2019 г.
Добрата реклама и положителният медиен образ на марката, заедно с нейната популярност са сред важните фактори при вземане на решение за покупка при малко над 40% от анкетираните.
Мненията на приятели, които ползват марките, са важни за 71 на сто от участниците. за 61% е важна конкурентната цена.
Добрите рекламни кампании и положителните оценки в медиите влияят при избора на 45%.
За едва 30% от отговорилите е важно дали марката има програми за лоялни клиенти, само 9% се ръководят в избора си от мнението на известни личности. Участниците в анкетата са давал повече от 1 отговор.
В допълнение, мнението на приятелите, положителният медиен образ и лесното намиране на марката в магазина са по-важни за избора на 18-25 годишните участници, докато известността на марката има по-силно влияние сред по-възрастните участници (над 45 г.).
Марковата стока е гаранция за висококачествен продукт за 86% от анкетираните.
Дори когато се търси най-добрата цена е важно марката да се харесва от пазаруващия (според 79% от попълнилите онлайн оценката). На трето място при характеристиките, определящи покупката на маркови продукти се нарежда сигурността, която марката дава, когато потребителят не познава добре стоката или услугата.
Участвали са 2095 мъже и жени, ползващи интернет. Средният брутен месечен доход на домакинството на включилите се в изследването е 1664 лв., като при 40% от участниците доходът на домакинствата им е над 1500 лв.
Ето кои са най-силните марки на българския пазар според Superbrands:
GOOGLE 1 Интернет (търсачка)
COCA-COLA 2 Напитки – безалкохолни
ADIDAS 3 Облекло и обувки
FACEBOOK 4 Социална мрежа
OMV 5 Търговия с горива
ARIEL 6 Стоки за бита
BOSCH 7 Електродомакински уреди
BTV 8 Медии – телевизия и радио
LAVAZZA 9 Напитки – кафе и чай
ДЕВИН 10 Напитки – безалкохолни
LIDL 11 Търговски вериги и центрове
HEINEKEN 12 Напитки - бира
SAMSUNG 13 Технологии
BMW 14 Автомобили
NIKE 15 Облекло и обувки
NESCAFE 16 Напитки – кафе и чай
APPLE 17 Технологии
КАУФЛАНД 18 Търговски вериги и центрове
VIBER 19 Интернет (комуникация)
SHELL 20 Търговия с горива
Коментари
2