При сключване на договор с мобилен оператор или друг доставчик на услуги ще ни бъде предоставяно резюме на общите условия на договорите.

Целта е потребителите да направят информиран избор, след като са получили информация на ясен и разбираем език.

Така преди подпис операторите ще трябва да ни разясняват на хартия или онлайн основните точки от дребния шрифт на контрактите. В резюмето ще бъдат посочени основни характеристики на всяка от предоставените услуги, цени, такси, срок на договора и условия за продължаване или прекратяване.

Бъдещото нововъведение в защита на потребителите е записано в Кодекс за електронните съобщения, който евродепутатите гласуваха миналата седмица. Тогава всички политически сили определиха т.нар. пакет за телекомите като „победа за всички граждани на ЕС“.

Само за ден клиентите ще може да местят номера си между операторите. Ако това не се случи в рамките на работния ден, е предвидено да ползваме компенсации, когато договорът за предплатени или абонаментни услуги не е спазен.

След въвеждането на новата регулация всички европейски потребители ще трябва да получават подробен отчет в сметките си за изразходеното от тях. У нас всички оператори отдавна предоставят подробности към фактурите си – извадка от проведени разговори, минути, есемеси, мегабайти и др.

Националният регулатор, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), ще трябва да публикува онлайн тарифите на операторите, за да може потребителите да правят информиран избор. Регистърът ще събере на едно място офертите.

След окончателното одобрение от страна на Съвета на ЕС държавите членки ще разполагат с две години, за да приемат национално законодателство за прилагане на кодекса. От ведомството на транспортния министър Росен Желязков зависи, след като Кодексът за електронни съобщения бъде публикуван в Официалния вестник на ЕС, да предложат промени, но все още не е ясно кои от новите правила ще бъдат пренесени в нашето законодателство.

Междувременно по време на годишната конференция на Бългapcĸaтa аcoциaция нa кaбeлнитe и кoмyниĸaциoннитe oпepaтopи беше представен пpoeĸт зa eтичeн ĸoдeĸc зa отнoшeниятa c ĸлиeнтитe. Учpeдитeли нa ĸoдeĸca ca „Bивaĸoм“, A1, „Teлeнop“ и БAKKO, нo дoĸyмeнтът e oтвopeн зa пpиcъeдинявaнe, cлeд ĸaтo ce пyблиĸyвa oĸoнчaтeлният мy вapиaнт нa cтpaницитe нa yчpeдитeлитe и нa KPC.

Джентълменското споразумение е подкрепено от председателя на КЗП Димитър Маргаритов, според когото “подходът, демонстриран в съдържанието на кодекса, е добра новина”.

Пред „Монитор“ Маргаритов коментира, че допреди три години общият процент на жалбите срещу телекомуникационни оператори е бил 50 на сто, а сега са 30%.

Най-често потребителите се жалят за отказани рекламации на дефектни устройства, които най-често се решават в полза на клиентите. По-рядко оплаквания до комисията има за приканване от страна на операторите за сключване на нови договори преди изтичането на старите, без да им разяснено, че всеки срочен контракт, ако не бъде подновен за нов срок, става безсрочен и може да бъде прекратен с едномесечно предизвестие.