Натрупани чували със строителни отпадъци, стара дограма или части от непотребни вече мебели са честа гледка край кофите за боклук в летните месеци, когато кипят усилени ремонти.
Но освен че е неприятна гледка за околните, изхвърлянето на строителни боклуци до кофите за боклук е вредно за околната среда. А смесването им с битовите отпадъци в кофите повреждат камионите за събиране на боклук. И в двата варианта става дума за нарушение, което се наказва с глоба.
По закон санкциите за физически лица започват от 300 лв. и стигат 1000 лв., а фирмите могат да изгорят с между 3000 и 10 000 лв. На практика глоби почти не се налагат, тъй като екоинспекторите, които и без това не са много, трябва да хванат нарушителя на “местопрестъплението”.
Извозване с фирми
За добросъвестните ремонтиращи има два варианта - сами да си извозят строителните боклуци или да се обърнат към специализирана фирма. Първият вариант изглежда по-евтин, но не във всички населени места има депа за строителни отпадъци. Специализираните фирми ще съберат и ще транспортират боклука до най-близкото строително сметище, но услугата, разбира се, е платена. Цената зависи от вида и количеството на отпадъците, както и от кой етаж се свалят и има ли асансьор. Има твърда такса ангажимент - минимум между 20 и 60 лв.
Ако сградата е стара и няма асансьор или той е малък и не върши работа и се налага чувалите с отпадъци от ремонта да се свалят по стълбите, цената на услугата нараства. В този случай е важен етажът, от който се свалят отпадъците. Хубавото е, че повечето фирми за извозване на боклук извършват безплатни огледи на обектите, за да формират оферта.
За изнасяне с асансьор на 20-25-килограмов чувал, собственост на фирмата, се плаща между 0,50 и 1 лев. Без асансьор същият боклук се сваля срещу 1 лев от втория етаж, като цената се качва с по 40-50 стотинки за всеки по-горен.
Тарифа
Големите количества строителни боклуци трябва да се събират в специални контейнери, които по принцип се дават под наем. В момента за контейнер с обем 4 кубика се плаща 96 лв., а за такъв от 6 кубика - 144 лв. В цената са включени доставка, тридневен престой плюс такса смет, която е между 20 и 65 лв. в зависимост от типа боклук и се заплаща от фирмата на сметището. Извозването на 3,5-тонния контейнер струва между 60-100 лв.
Малко по-евтино излиза, ако чувалите със строителни отпадъци се товарят директно в превозното средство, което ги откарва на сметището. Извозването с микробус на до 3,5 тона боклук (което е 4 кубика) струва 40 лв. Използването на самосвал за по-обемни отпадъци е по-скъпо - 75 лв. за курс. Наемите на минибагер и челен товарач за 8 часа са между 230 и 260 лв. на ден, но такава техника се ползва при доста големи ремонти.
Рециклиране
От началото на тази година разделното събиране, рециклиране и повторната употреба на строителни отпадъци е задължително.
Новите правила обаче важат основно за големи ремонти и строителни обекти, които се правят от строителни фирми. За целите на рециклирането предварително се изготвя план за управление на строителните отпадъци на обекта. Такъв план е задължителен при разрушаване или ремонт на големи сгради, но не се изисква за събаряне на сгради със застроена площ по-малка от 100 кв. м или при ремонт и реконструкция на строежи с площ под 500 кв. м.
При строежа или разрушаването на по-големите сгради минимум 85% от бетона и 70% от тухлите, керемидите и фаянсовите плочки трябва да се изхвърлят разделно. Процентът е още по-висок за железните и стоманените части от сградата - 90 на сто.
Коментари
6